Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bytter man iPhone-komponenter hos andre enn Apple-godkjente servicesteder kan man låses ute av mobilen med feilmelding 513. (Ill.: Apple)

Nå vil de saksøke Apple for dyr iPhone-service

Har du opplevd «error 53»?

Apple kan være i trøbbel fordi de låser kundenes iPhone om de velger å bytte ut iPhone 6-hjemknappen eller andre komponenter andre steder enn hos autoriserte verksteder.

TouchID-knappen inneholder sensitiv informasjon
Ifølge Apple er dette av sikkerhetshensyn, som vi rapporterte forrige uke:

«Vi beskytter fingertrykkene med en sikkerhetsenklave som er unikt parret med Touch ID-sensoren.

Når en iPhone får service hos en Apple-godkjent-butikk parres knappen igjen. Denne undersøkelsen sørger for at enheten og iOS-funksjonene relatert til Touch ID forblir sikker», forklarte Apple den gang.

– Tvinger brukerne til dyr service
Nå melder en rekke advokatbyråer at de ønsker å saksøke:

«Vi mener at Apple kanskje med viten og vilje tvinger brukerne til å bruke deres servicesteder som koster mye mer enn tredjepartsbutikker. Der kan du få reparert skjermen byttet for mellom 50 og 80 dollar, mens Apple tar 129 dollar og mer.»

Får Apple-service
Error 53 oppstår når man f.eks. bytter skjerm på en iPhone med Touch ID. Da får nemlig enheten beskjed om at komponentene ikke passer sammen, og brukeren får ikke lenger tilgang til egen mobil. Dette berører altså langt mer enn kun Touch ID-hjemknappen.

Når det gjelder berørte kunder av Error 53 som oppstår etter en slik service hos tredjeparter, så melder MacRumors at Apple Stores har fått godkjent av Apple å bytte tredjeparts-paneler og andre komponenter for kundene, men de vil måtte betale en avgift for reparasjonen.

 

Kilde:
The Guardian

Stikkord: Apple, iphone