prey
Arkane Austin, bak Prey og Redfall, legges ned.

Annonse


En trist dag for spillere

Matt Booty, sjef for Xbox Game Studios, meddeler at selskapet legger ned tre studioer.

Artikkelen inneholder en annonselenke

“Godt posisjonert”

“Disse endringene er ikke en refleksjon av kreativiteten og dyktigheten til de talentfulle personene på disse lagene eller risikoen de tok for å prøve nye ting. Jeg erkjenner at disse endringene også er forstyrrende for de ulike støtteteamene på tvers av ZeniMax og Bethesda som bringer spillene våre til markedet. Vi tar disse tøffe beslutningene for å skape kapasitet til å øke investeringene i andre deler av vår portefølje og fokusere på våre prioriterte spill,” forklarer Booty i en e-post til de ansatte etter at nedleggelsen av Bethesda Arkane Austin, Tango Gameworks og Alpha Dog Studios ble kjent.

De beste spill-butikkene 2024

Annonse


Mange vil føle med Arkane Austin (Prey) var en del av franske Arkane (Lyon-studioet fortsetter arbeidet Marvel’s Blade) som lagde flotte Dishonored, men Austin-studioet bommet helt med sitt siste spill, Redfall. Sistnevnte var prioritert høyt nok til å skape et håp om å selge flere konsoller – i stedet endte det i slakt fra spillere og kritikere. Spillet har 56 kritikerpoeng hos Metascore og et snitt på under 40 spillere de siste 30 dagene.

Tango Gameworks var også et ganske viktig studio, om ikke det viktigste. Likevel serverte de flotte The Evil Within 1 og 2 samt Ghostwire: Tokyo og seneste den uventede hitten Hi-Fi Rush i fjor.

Booty ser fremover:

“Bethesda er fortsatt en av nøkkelpilarene til Xbox med en sterk portefølje av fantastiske spill og blomstrende samfunn. Når vi ser mot fremtiden, er det et imponerende utvalg av spill i horisonten. Bare i 2024 har vi Starfield Shattered Space, Fallout 76 Skyline Valley, Indiana Jones og The Great Circle, og The Elder Scrolls Onlines Golden Road. Når vi samkjører planene og ressursene våre for å best mulig sette oss opp for å lykkes i denne komplekse og skiftende industrien, vil teamene våre på tvers av Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames, ZeniMax Online Studios og Bethesda publiserings- og bedriftsteam være godt- posisjonert for å bygge ny IP, utforske nye spillkonsepter og utvide på våre eksisterende franchiser.”

Annonse