hifi-rush
Microsofts Xbox-strategi ser forvirret ut.

Annonse


Angrer Microsoft?

Annonse

Det kommer nå åpen kritikk fra studioer innlemmet i Xbox Game Studios etter at Microsoft stengte døra for blant annet Arkane Austin og Tango Gameworks. Det er uvanlig, men så er også Microsofts valg denne runden spesiell sett utenfra.

Prosent-kutt er vanlig – å legge ned tre studioer er uvanlig

Førstnevnte stod for Redfall som skulle få en større oppdatering, selv om det neppe hadde reddet spillet med under 40 spillere om dagen, mens Tango Gameworks leverte Ghostwire: Tokyo, som neppe var en stor-selger, men som trolig gjorde det ok og fikk gode kritikker.

Men det er Tango Gameworks-nedstengelsen som overrasker mest, for Arkane Lyon legges jo ikke ned. Årsaken er at Tango nettopp fikk en uventet hit med HiFi-Rush, et spill som til og med ble lansert på Playstation 5. “Hi-Fi Rush var en uventet hit for oss og våre spillere i alle viktige målinger og forventninger. Vi kunne ikke vært mer fornøyd med det teamet på Tango Gameworks leverte med denne overraskende utgivelsen.,” forklarte Aaron Greenberg, sjef for Xbox-spillmarkedsføring, i april i fjor.

Annonse


Visste ikke Microsoft hva de hadde?

Ytterligere forvirring oppstod i går, en dag etter at de dramatiske nedstengningene var et faktum. “Vi trenger små-spill som gir oss prestisje og priser,” uttalte nemlig Matt Booty, sjef for Xbox Game Studios. Uttalelsen er vanskelig å skjønne all den tid selskapet la ned et studio som leverte nettopp det Booty nå søker etter. Kanskje de ønsket et studio nærmere Seattle, Tango er jo i Japan, men da kunne de jo bare flyttet dem? Kanskje teamet var for stort, men da kunne de jo kuttet ned på antallet ansatte i en av de større kutt-rundene? Vi vet ikke hvorfor valgte å legge ned et studio som har levert AAA-spill og indie-hits, og det med suksess. Det ryktes dessuten Tango pitchet en HiFi-Rush oppfølger til Microsoft før de ble stengt.

Som nevnt innledningsvis er det uvanlig at studioer som er en del av et større byråkrati uttaler seg negativt, spesielt om de ikke er direkte-rammet, men Dinga Bakaba er “Studio/Co-Creative Director” hos Arkane Lyon som jobber med Blade og står bak Deathloop og Dishonored. Det er nettopp han som snakker negativt mot Microsoft og henvedte seg direkte til toppsjefene.

Vi har ganske lenge sett Microsoft slite med å produsere hits for å kunne selge nok konsoller, og selskapet er i en ny periode der de prøver nye ting, men nå kan ting tyde på at det er større uenigheter om veien frem. Da hjelper det ikke å ha utviklerne og de kreative mot seg.

Annonse