Annonse
Nå er G-serien i el-utgave klar for bestilling etter annonseringen på slutten av april.
Den dyreste modellen til over 2 millioner kroner kommer i år
– Med sin evige sjarm og karakter har G-Klasse dominert både veier og stier gjennom 45 år. Nå tar Mercedes-Benz ikonet videre inn i den elektriske tidsalderen, med banebrytende teknologi og terrengegenskaper som tilfredsstiller kravene til enhver G-Klasse-entusiast. Vi forventer stor interesse når vi snart åpner opp for bestilling av vår legendariske modell i ny elektrisk drakt, uttalte Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen den gang.
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som gir elektriske G-Klasse med norsk standardutstyr en rekkevidde på opptil 468 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og som bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.
Mercedes
- Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7° Brytevinkel på 20,3°
Nå er de norske prisene klare (ekskl. levering):
- G 580: 1 733 000 kroner
- G 580 Edition One: 2 336 000 kroner
Det er Edition One som kommer i 2024, og som du ser er prisøkningen grunnet en god del ekstra-utstyr: “De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One. Dette er en godt utstyrt spesialmodell som kun produseres i en begrenset periode. Utvendig er bilen utstyrt med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20” AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO. Innvendig vil du finne SUPERIOR Line interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, ENERGIZING-pakke og mye mer.
Annonse
Edition One skiller seg ytterligere ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.”
Spesifikasjoner, G580:
Mercedes om styre-teknologien
“Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-Klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.
Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.
G-ROAR tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, og skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med en dyp og rik bass. Lyden skiller seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz, og gir en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.”
Annonse