G580 with EQ technology
Mercedes USA har annonsert "G580 with EQ technology" som kan snu 360 grader stillestående.

Annonse


OPPDATERT: Kan snart bestilles i Norge

Mercedes USA har annonsert den nye 2025 G-serien.

Oppdatert, 13:13:

“Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN,” forklarer Mercedes i den norske pressemeldingen – det avsløres dessuten at bilen snart kan bestilles her til lands:

– Med sin evige sjarm og karakter har G-Klasse dominert både veier og stier gjennom 45 år. Nå tar Mercedes-Benz ikonet videre inn i den elektriske tidsalderen, med banebrytende teknologi og terrengegenskaper som tilfredsstiller kravene til enhver G-Klasse-entusiast. Vi forventer stor interesse når vi snart åpner opp for bestilling av vår legendariske modell i ny elektrisk drakt, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Annonse


“Beskyttelse under bilen er essensielt for alle terrengbiler, og på et elektrisk kjøretøy er det avgjørende at batteriet ikke påføres skade dersom kjøretøyet treffer et objekt. Derfor er beskyttelsesplaten designet for å gi et høyt nivå av beskyttelse. Underbilsbeskyttelsen er konstruert av en avansert materialblanding som inkluderer karbon, noe som ikke bare forlenger levetiden, men også bidrar til vektbesparelse. Beskyttelsespanelet er 26 millimeter tykt, veier 57,6 kg og er solid festet til rammekonstruksjonen med 50 stålskruer. Til sammenligning ville en tilsvarende komponent laget av stål veid rundt tre ganger mer, noe som understreker effektiviteten av materialvalget i den nye elektriske G-Klasse,” heter det i den ferske pressemeldingen.

Kamera avslører fra alle vinkler

Det er to modeller som allerede er annonsert: G 550 og en AMG-utgave i form av G 63: “Sett deg inn for å oppleve den nye OFFROAD COCKPIT, oppdragskontroll for å krysse tøft terreng. Her får du den mest relevante informasjonen for terrengkjøring som kjøretøyposisjonering, høyde og styrevinkel, og den nye “Transparent” Hood”-funksjonen bruker 360-graderskameraet for en virtuell visning av hindringer under kjøretøyet,” skryter Mercedes om de to forholdsvis nye modellene.

Men Mercedes har mer på lur i form av en G580-utgave (som de klønete har døpt “G580 with EQ technology”) som har 4 hjuls motorer og “G-turn” – bilen ble nettopp viste frem under et show i Las Vegas. Rivian (vi testet nettopp R1T) ønsket å implementere det, men droppet det, og Cybertrucks bakhjul kan svinge litt for å gjøre det enklere å operere den store pickupen i trange områder – Mercedes tar det lenger, for 580 kan stå stille og rotere 360 grader, som en tanks. Det er ikke helt nytt, men kombinasjonen gode off-road-egenskaper, stil og luksus har gjort G-serien til et ikon.

G580 kan også klatre opp til en 100 prosent 45º stigning og holde stabiliteten i sidehellinger på opptil 35º og vade i 0,85 m dypt vann. Vi vet ikke når modellen kommer til Norge, ei heller rekkevidde, men vi vet den klarer 60 mph på 4,6 sekunder og byr på en topp-hastighet på 180 km/t. Batteriet er på 116kWh, og den lader fra 10 til 80 prosent i løpet av 32 minutter med 200kW maks. Den leveres dessuten med “D-auto” som sørger for at den bremser med regenererende kraft i forhold til trafikk-bildet.

Nøkkel-punkter 2025 G-klassen:

  • 3,0-liters inline-seks motor med 48-volts integrert starter-generator (ISG) med 443 hk og 413 lb-ft dreiemoment (+ 20 hk og + 148 lb-ft med ekstra elektrisk boost) (G 550)
  • Håndlaget AMG 4,0-liters V8-biturbomotor med 48-volts integrert startgenerator (ISG) med 577 hk og 627 lb-ft dreiemoment (+ 20 hk og + 148 lb-ft med ekstra elektrisk boost) (G 63) Ansvarsfraskrivelse
  • 0–60 mph på 5,3 sekunder (G 550) og 4,2 (G 63)
  • Anslått topphastighet på 130 mph (G 550) og 137 mph (G 63)
  • 9G-TRONIC (G 550) og AMG SPEEDSHIFT TCT 9G (G 63) girkasse
  • AMG Performance 4MATIC permanent firehjulsdrift (G 63)
  • OFFROAD COCKPIT og transparent panser med 360-graders kamera Ansvarsfraskrivelse
  • 9,5-tommers bakkeklaring, opptil 35-graders sidestabilitet, i stand til å skalere med 100 prosent stigning og maksimal vadedybde på 27,6-tommer
  • 7,716-lbs slepekapasitet Ansvarsfraskrivelse
  • Tre tilgjengelige programmer for terrengkjøring, “Sand”, “Trail” og “Rock”
  • Siste generasjon av forbedrede førerassistentsystemer tilgjengelig Ansvarsfraskrivelse

Annonse