iphone 15
Den nåværende iPhone-inngangsmodellen gjør det svakere enn forgjengeren.

Annonse


Mindre populær

CIRP har denne gang sett på hvor mange som oppgraderte til nye modeller sammenlignet med 14-serien.

Falt fra første til femteplass i Kina

Forrige gang vi dekket en rapport fra selskapet var i forbindelse med iPhone sin poppulæritet i Kina og blant amerikanske tenåringer:

“Selskapet avslørte forrige måned interessante tall rundt amerikanske kunder sine mobil-vaner, i denne sammenheng hvor mange som bytter fra Android til iPhone. Apple gjorde det ikke best i 2023 med 13 prosent , for 2022 var nemlig året 15 prosent byttet til iPhone, etterfulgt av 13 prosent i 2019. De to andre årene, 2020 og 2021, er tallet på 11 prosent. Altså ikke dårligst, men en nedgang fra 2022,” rapporterte vi også om analysen deres i mars i år. Nå har de tatt en titt på iPhone-aktiveringsraten i USA. Apple sin særstilling ser ut til å trekke seg tilbake. Nå er de tilbake til mer tradisjonelle markedsandeler.

Det svakeste iPhone-tallet på seks år:

CIRP sin nyeste rapport tar for seg iPhone-aktiveringer i USA, og det er igjen dårlig nytt for Apple, selv om de klarer å klore seg fast til unge i USA som allerede nevnt. CIRP avslører nemlig følgende basert på informasjon sanket inn de siste fire kvartalene at iPhone-andelen av aktiveringer falt fra 40 prosent til 33 prosent – det er en tydelig trend å skimte fra mars i fjor.

ITavisen, 26. april

iPhone 15 mindre populær sammenlignet med forgjengeren

Tallene er nesten like når det gjelder fordelingen av salg iPhone 15 Pro og 15 Pro Max: 22 prosent og 23 prosent. De to modellene står for 45 prosent, det samme i fjor. Der vi ser større endringer, som vil være en fordel for Apple om kundene oppgraderer til en dyrere modell, er at iPhone 15 falt fra 14 prosent sammenlignet med 19 prosent i mars 2023 for 14. generasjon. 15 Plus faller med 1 prosent sammenlignet med fjorårets 14 Plus 10 prosent.

CIRP forklarer at en av årsakene er mindre oppgraderinger selv i Pro-modellene, noe som får grunnmodellen til å se enda mindre attraktiv ut i forhold til funksjoner og egenskaper. Apples smarteste trekk med iPhone-serien var altså å introdusere en ny rekord-pris på 999 dollar fra og med iPhone X i 2017, men med unike egenskaper, for på den måten å lage et nytt pris-tak for premium-modellene.

Annonse