apple reklame
Apples iPad Pro-reklame har skapt negative reaksjoner på sosiale medier. Bilde: Apple

Annonse


OPPDATERT: Apple unnskylder

Annonse

Om du så hele Apples iPad-event i går, så du også selskapets nye reklame for det som er selskapets tynneste produkt noen sinne: iPad Pro 13 måler kun 5,1 mm.

Oppdatert, 22:49:

Tor Myhren, Apples “Vice President of Marketing,” uttaler til Ad Age at de bommet med reklamen og at de beklager:

Annonse


“Kreativitet er i vårt DNA hos Apple, og det er utrolig viktig for oss å designe produkter som styrker kreative mennesker over hele verden. Vårt mål er å alltid feire utallige måter brukere uttrykker seg på og hvordan de gir liv til ideene sine gjennom iPad. Vi bommet med denne videoen, og vi beklager.”

Hvilke følelser skaper reklamen for deg?

Skjermen får de også skryt for, av de første journalistene som har sjekket ut brettet, men de får ikke skryt for reklamen som knuser en rekke kreative analoge produkter, inkludert en platespiller og en gitar. Vi regner med budskapet skal være at alt er tilgjengelig i en syltynt nettbrett, noe siste del signaliserer, men i stedet vekker filmen alt fra forundring til ren avsky

Jeg liker iPads, men jeg fatter ikke hvem som mente denne reklamen var en god idé, for dette må være den mest ærlige metaforen for hva teknologiselskaper gjør mot kunsten, mot kunstnere, musikere, skapere, forfattere, filmskapere: bruk dem, ikke betal godt, ta alt og proklamer deretter at alt er skapt av dem.

asifkapadia, regissør

Spesielt kreative som filmskapere, og til og med skuespiller Hugh Grant, reagerer svært negativt i sosiale medier – Reza Sixo Safai får skryt, for han reverserte filmen:

Justine Bateman, amerikansk skuespiller, forfatter og produsent, langer ut mot Tim Cook: “seriøst, hva er galt med deg?”

Den britiske skuespilleren Hugh Grant har over 800 000 følgere. Han kommuniserte følgende melding til følgerne, Tim Cook og bransjen som helhet:

Annonse