Samtidig som DMA-loven iverksettes 7. mars, fortsetter EU å undersøke teknologi-selskaper.
Granske fire punkter
Det er allerede ryktet en EU-bot på hundrevis av millioner euro til Apple i forhold til Apple Music, og nå er det TikTok som står for tur. EUs Thierry Breton varslet etterforskningen på X, og avslører det er fire punkter de skal undersøke:
- Vanedannende design og skjermtidsbegrensninger
- Kaninhullseffekt (red anm.: at bruken av sosiale medier øker ved bruk av alternativer)
- Aldersbekreftelse
- Standard personverninnstillinger
“I dag åpner vi en etterforskning av #TikTok på grunn av mistanke om brudd på åpenhet og forpliktelser til å beskytte mindreårige,” forklarer Breton. Kommisjonen (som nå starter å samle bevis i saken) har allerede pålagt TikTok å gjøre det mulig å deaktivere at algoritmer styrer hva som vises i nyhetsstrømmen.
Fra før av har de også lagt til mulighet til å rapportere skadedelig innhold og personlig tilpassede annonser er dekativert i EU for brukere mellom 13 og 17 år.
Annonse