Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonos-sjefen lover at gamle produkter vil fungere etter mai. (Ill.: Songs )

Sonos beklager i åpent brev

Enhetene dine slutter ikke å fungere.

Tidligere denne uken kunngjorde Sonos at flere av deres eldste produkter ikke lenger vil motta programoppdateringer fra mai i år.

Det satte sinnene i kok hos mange Sonos-eiere. Selv om selskapet tilbyr berørte eiere innkjøp av nye produkter til rabattert pris, var ikke det nok til å blidgjøre alle kundene.

– Vi har hørt dere

Nå har Sonos-toppsjef Patrick Spence i et åpent brev beklaget hvordan nyheten ble kommunisert.

– Vi har hørt dere, skriver Spence i brevet, og fortsetter:

– Dette kom skjevt ut fra begynnelsen.

Spence beklager at nyheten har skapt forvirring. I brevet skriver han at de såkalte Legacy-enhetene, produkter som er mer enn fem år gamle, vil «fortsette å fungere slik de gjør i dag». Selv om det ikke kommer nye funksjoner via oppdateringer, vil selskapet fortsatt rulle ut sikkerhetsoppdateringer og feilrettinger etter mai.

– Mange av dere har investert tungt i deres Sonos-systemer, og vi kommer til å ære den investeringen så lenge som mulig.

«Alternative løsninger»

Spence legger også til at Sonos vil tilby «alternative løsninger» når selskapet støter på problemer som potensielt kan ødelegge «kjerneopplevelsen» av produktene. Hva disse alternative løsningene innebærer kommer ikke frem i brevet.

Da Sonos-nyheten sprakk tidligere denne uken meldte flere medier at Legacy-enhetene ikke kom til å virke sammen med moderne enheter i et hjemmesystem. Det er noe Sonos nå jobber for å endre.

Vil la deg dele opp hjemmesystemet

Sonos ønsker at kundene skal kunne «splitte» sitt hjemmesystem slik at moderne produkter virker sammen og mottar de nyeste oppdateringene, og at de eldre produktene jobber sammen i sin nåværende form.

– Vi er i ferd med å ferdigstille detaljene når det gjelder denne planen, og vi vil dele mer om dette i løpet av de neste ukene.

Kilde:
Sonos