Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Philips Momentum 32" retter seg spesielt mot konsoll-spillere. (Ill.: John-Halvdan Halvorsen)

TEST FOR GAMERE: Så bra er denne skjermen på 32″ fra Philips

Spilltest: Leverer den også som PC-monitor?

Temaet spillkonsoller kan raskt starte en debatt. For de som sverger til PC når det kommer til spilling så vil det være helt uforståelig at noen kan spille med så lavt detaljnivå eller en bildefrekvens som ikke kommer til å krype over 60 bilder i sekunder.

Konsoll-spillere skjønner på sin side ikke hvorfor noen kjøper PC til 15 000 kroner når du kan få en helt kapabel konsoll til én femtedel av prisen.

Jeg har ingen formening om hva som er det rette, men Philips forsøker med denne skjermen å lage en monitor spesielt rettet mot konsoll-spillere. Philips kunne gjort en bedre jobb med å navngi sin 326M6VJRMB (eller Momentum), men ellers har skjermen en rekke spennende spesifikasjoner.

Den kan by på et VA-panel med en oppløsning på 3840×2160, DisplayHDR 600, rikelig med porter, og ambientbelysning. Men er skjermen verdt 6500 kroner og kan den gjøre jobben som PC-monitor også? Det har jeg brukt de siste ukene på å finne ut.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av Philips Momentum er godt. Den har en nett og enkel V-fot som det er enkelt å feste selve skjermen i. Rammen rundt displayet er på rundt en centimeter, og finishen er i blank pianolakk på fremsiden, og deler av baksiden. Resten er utført i matt plast.

Skjermen tar seg pent ut, men jeg skulle gjerne sett at den hadde enda smalere rammer rundt skjermpanelet. Valget av pianolakk vil også gi delte meninger. Det er mer utsatt for små riper og gir langt mer refleksjoner enn sin matte bror. Men, som jeg kommer tilbake til senere, så vil ikke refleksjoner i rammen være det som plager deg mest i daglig bruk.

Momentum har godt skjulte porter, men ingen løsning for føring av kabler.

På baksiden finner du også portene: to HDMI-innganger, én DisplayPort-inngang, lyd inn og ut, og fire USB-porter. I tillegg er skjermen utstyrt med VESA-feste og noen innebygde høyttalere.

For å ta det med én gang: høyttalerne er veldig dårlig. De har ikke snev av bass, og spiller mest i mellomtoneregisteret. De vender også bakover, så opplevelsen blir heller at noen spiller lyd bak skjermen enn at lyden kommer fra skjermen selv.

Fireveis-bryteren er den eneste fysiske knappen Philips har utstyrt skjermen med

På baksiden finner du også fireveis-knappen som styrer alt av skjermmenyer. Som med Samsung CRG9 kunne også Philips lagt litt mer arbeid i å designe en knapp som føles mindre billig. Også denne lager en litt høy klikkelyd når du trykker den inn.

Skjermmenyen i Momentum er ganske enkel å finne frem i, men Philips kan lære noe av Samsung når det gjelder selve navigasjonen. Av og til registrerer den ikke trykk, og du kan bare skyve knappen én vei for å få frem selve menyen. De tre andre veiene er forbeholdt volumjustering, valg av inngang og valg av skjermprofil, eller såkalt SmartImage. Selve menyen er ganske ryddig lagt opp, men navigeringen er tidvis litt forvirrende som fører til at du av og til må starte helt på nytt.

I bruk

Skjermen er testen med Xbox One X, og spillene som er testet er Red Dead Redemption 2 (RDR2), Forza Motorsport 7, Battlefield V(BFV) og GTA V. De tre første spillene er optimalisert for One X med 4K og HDR-støtte, og GTA V er med fordi spillet ikke støtter 4K og HDR.

Spillene utnytter konsoller og skjermen i forskjellig grad, og rent visuelt er Forza det spillet som helt klart ser best ut. Detaljnivået og kontrasten er fantastisk, og denne skjermen får Xbox One X til å virkelig skinne.

Forskjellen blir dermed stor når du åpner et spill som GTA V, som ikke støtter 4K eller HDR. Detaljnivået er merkbart lavere, og spillet føles raskt mye eldre. Bildet er helt klart levelig, men det er ikke samme wow-faktor som Forza eller BFV.

Red Dead Redemption 2 og Battlefield V ser imidlertid bra ut, og som First Person Shooterskjerm så leverer skjermen godt. For de som er vant til 120 eller 144 Hz så vil du antakeligvis føle at bildet er for hakkete. Men du får ikke utnyttet mer enn 60 Hz på konsoll uansett, så dersom du er PC-spiller og ønsker mer er ikke dette skjermen for deg.

Et lass av bildeprofiler

Philips har utstyrt skjermen med det de kaller SmartImage, som egentlig er forskjellige bildeprofiler til skjermen. Dersom HDR er i bruk så er ikke disse tilgjengelig, og dersom spillet støtter HDR er det ingen grunn til å benytte seg av noe annet. Profilene justerer stort sett fargene feil, og bildet ser feil ut på de fleste profilene. Den eneste profilen som fungerer er SmartUniformity som også er profilen Philips benytter når de kalibrerer skjermen.

Som en skjerm rettet mot spillkonsoller leverer Momentum veldig bra. Men hva med som en PC-monitor? Som spill-skjerm til PC så er det mange andre alternativer som både er billigere og har høyere oppdateringsfrekvens.
Derimot fungerer den helt utmerket som arbeidsmonitor. Panelet er lyssterkt og har god kontrast, og Philips kalibrerer alle monitorer før de sender de ut. Det merkes fordi dette er en av få skjermer jeg kan redigere bilder og video på uten at jeg er redd for at fargene kommer til å se helt annerledes ut på andre skjermer.

Innsynsvinkelen på skjermen er også god, selv om VA-panelet aldri kan nå helt opp til innsynsvinkelen til IPS-paneler.

Baksiden er delvis pianolakk-plast, delvis matt plast. Perfekt for noen, kjipt for andre.

Alt er likevel ikke rosenrødt. Panelet er mer utsatt for refleksjoner enn den matte overflaten kanskje skulle tilsi. Har du en lyskilde eller et vindu bak deg, kommer refleksjonen i panelet til å plage deg langt mer enn refleksjonen i den pianosvarte rammen rundt skjermen.

Med HDR aktivert har du ingen mulighet til å justere lysstyrken ned, så dersom skjermen lyser for sterkt så er du tvunget til å endre til en av de andre bildeprofilene. Da mister du mye av den behagelige kontrasten som HDR gir, og du ender opp med et flatt og mye mindre tiltalende bilde.

Tidvis har panelet også ganske utpreget baklyslekkasje langs sidene, spesielt når du spiller spill eller ser en serie med HDR aktivert. Det er imidlertid ikke veldig plagsomt, all den tid mye av det som skjer på skjermen foregår i midten. Skjermen har imidlertid gode justeringsmuligheter med både høydejustering og vertikal vinkeljustering. Du kan ikke justere den horisontalt, men nå er det lettere å vri på skjermen enn det er å endre vinkel på bordet.

Ambiglow – mer gimmick enn funksjonelt

Under hele testperioden har jeg hatt ambientbelysningen – eller Ambiglow som Philips kaller det – aktivert. LED-stripen er kun plassert på undersiden av skjermen, og kan vise individuelle farger. Halve siden kan med andre ord være oransje, og den andre halvdelen grønn.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at det ikke bidrar noe særlig til å forsterke spill- eller seeropplevelsen. Mye av grunnen til det er at skjermen er veldig lyssterk, og dermed reduserer effekten ambientbelysningen har. Fargen følger til en viss grad det som skjer på skjermen, men det virker til å være en slags sum av det som skjer på skjermen. Dermed ender ambientbelysningen ofte opp med å bare vise en lys blå farge.

Alternativt kan du sette ambientbelysningen til å enten rullere mellom farger eller du kan velge en farge selv. Det kan bidra til å gi en viss lysstemning i rommet, men veldig funksjonelt er det ikke.

Konklusjon

Som en konsoll-skjerm leverer Philips Momentum godt. Og det er nettopp det den utgir seg for å være. De spillene som utnytter 4K og HDR ser helt fantastiske ut på skjermen, og det bidrar til en veldig oppslukende opplevelse.

Som en bonus får du en veldig habil arbeidsmonitor, med godt kalibrerte farger rett ut av boksen. Helt uten feil er den selvfølgelig ikke. Skjermen er utsatt for gjenskinn og den er utstyrt med noen så å si ubrukelige høyttalere. La deg heller ikke lure av ambientbelysningen for den er
ikke veldig mye mer enn en gimmick. Oppdateringsfrekvensen på 60 Hz utelukker den for PC-spillere med høye krav, men for den
som spiller i ny og ne leverer den også som en PC-monitor. Philips Momentum er derfor et godt kjøp for deg som ønsker en dedikert skjerm til spillkonsollen din eller ønsker en arbeidsmonitor med godt kalibrerte farger.

Fordeler:

+ Godt kalibrert skjerm
+ Pent og stilrent design
+ Lyssterk
+ VESA-feste

Ulemper:

– Høyttalerne er nesten ubrukelige
– Ingen mulighet til å justere lysstyrke med HDR aktivert
– Utsatt for gjenskinn i skjermen
– Ikke høyere oppdateringsfrekvens enn 60 Hz

Stikkord: Spill, Tester