Hopp til navigasjon Hopp til innhold
El-utgaven kalles for e-dumper. (Ill.: Lithium Storage GmbH)

Glem Tesla – dette er el-kjøretøyet med størst batteri

Batteripakken veier hele 4,5 tonn.

Flere og flere produsenter satser på elmotor i sine kjøretøy og det gjelder ikke bare biler, men også busser og trailere.

En e-dumper
To sveitsiske selskaper, Lithium Storage GmbH og Kuhn Schweiz AG, har gjort en dumper av typen Komatsu 605-7 om til et helelektrisk beist. Borte er dieselmotoren som er erstattet med en elektrisk motor på 700 kWh.

Planen var opprinnelig en batteripakke på 600 kWh, men de to selskapene lyktes med å få plass til et enda større batteri. Dette var mulig ved å bruke 1440 prismatiske NMC-celler. Batteripakken veier massive 4,5 tonn.

Kan generere 800 kWh om dagen
Disse kjøretøyene brukes ofte til å fra ting opp og ned fra gruver, og bruker på veien ned også mye diesel. Det er her elmotoren kommer inn.

Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (EMPA) regner med at dumperen vil ved å bremse regenerere 40 kWh på vei ned i gruven, dette er noe anleggsmaskinen gjør 20 ganger om dagen og vil i så fall regenerere hele 800 kWh om dagen.

Prototypen, som snart nærmer seg testperioden, koster én million dollar å produsere. Hvis den blir en suksess er det planlagt å gjøre om ytterligere åtte Komatsu-dumpere.

 

Kilde:
Electrek