Ikke før har Steve Jobs presentert Apples nye nettsky-satsing iCloud, så er norske forbrukermyndigheter på banen.
– En av de store overgangene
– Hvis Apple lykkes like godt med iCloud som de har gjort med iTunes, iPhone og iPad kan vi stå foran en av de store overgangene i digitalverden, sier fagdirektør Thomas Nortvedt i i en pressemelding som ble sendt ut i dag.
Nortvedt frykter at lagring og salg i «skyen» kan føre til at selskaper som selger digitale varer og tjenester til nordmenn skal etablere seg i land der det ikke er fullt så nøye med forbrukerrettigheter.
– Etablerer seg der det er bekvemt
– Som regel leveres tjenesten av et selskap etablert i et annet land, og fordi tjenesten aldri fysisk trenger å være i Norge vet vi ennå ikke hvilke rettigheter som gjelder. Det skal ikke være slik at man kan etablere seg der forbrukervernet passer, uten tanke på det regelverket brukerne har i sitt eget hjemland, sier Nortvedt.
Annonse
Apple skaper med iCloud et sømløst, mer eller mindre lukket univers for Apple-produkter, der alt du har kjøpt, laget eller tilegnet deg av digitale produkter vil være tilgjengelig til enhver tid, på enhver (Apple-) plattform.
Dette gir store utfordringer i forhold til forbrukerlovgivning, mener Forbrukerrrådet.
Annonse