Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ask Jeeves dropper butleren

Søketjenesten «Ask Jeeves» har brukt over 100 millioner dollar på profilering av sin butler. Nå forsvinner han fra reklamen.

Ask Jeeves
Hensikten med å fjerne butleren er rett og slett at folk skal lure på hvor han ble av, og så gå inn på søkemotorens hjemmeside, opplyser direktør Steve Berkowitz til AP. Den tegnede butleren skal med andre ord ikke pensjoneres.

5. plass

«Ask Jeeves» er den 5. største søketjenesten på Internett, med en markedsandel på tre prosent. Mest brukt er Google (32 prosent), Yahoo (26 prosent), AOL (20 prosent) og MSN (15 prosent).

Men selv om «Ask Jeeves» har en beskjeden markedsandel er merkevaren godt kjent. – Publikum vet hvem vi er men bruker oss bare ikke, sier Berkowitz. Men til nå har ikke selskapet hatt økonomi til å gjøre noe med dette.

Opptur

Etter å ha brukt hundrevis av millioner dollar på å profilere selskapet sørget nedturen i IT-bransjen for at pengestrømmen måtte strupes. I år har imidlertid situasjonen forbedret seg, og i første kvartal klarte «Ask Jeeves» omsider å tjene penger. Så har også selskapets børsverdi økt med 400 prosent siden utgangen av 2002.

«Ask Jeeves» skiller seg fra andre søkemotorer blant annet ved at du foretar dine søk i form av spørsmål.

Stikkord: internett