Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telianors visjoner i fremtiden

Visekonsernsjef Jan Fredrik Baksaas (bildet) i Telenor innrømmer at den lokale konkurransen har økt mer enn ventet. Han tror derfor at utenlandssatsingen vil bli avgjørende for framtidig vekst.

Baksaas (smiler)

Under Nortibs høstseminar la Baksaas ut om det nye selskapets visjoner. Selv om han ikke røpet navnet på det nye selskapet løftet han i hvert fall på sløret når det gjaldt hvor selskapet ville satse.

Stolt av prisnivå
– I 1995 hadde vi kun én satellitt og IDD-trafikk. I de siste årene og tiden fremover vil fokus bli stadig mer rettet mot utlandet. Selv om utenlandsomsetningen ikke er større enn 10 prosent i 1999 vil den vesentlige delen av omsetningsveksten skje utenlands, sier Baksaas til ITavisen.

Baksaas bekrefter at prispresset på hjemmebane ble sterkere enn Telenor regnet med både på fast og mobilsegmentet. Baksaas mener Norge bør være stolt av vårt lave prisnivå og høy penetrasjon av ulike teletjenester.

Mobil fremtid
– Selv om vi har tapt mobillisenser i Tsjekkia og Italia, har vi vunnet eierandeler i 12 land (Ungarn, Hellas, Irland, Russland, Ukraina), sier Baksaas til ITavisen.

Han understreker videre at de vil fokusere på WAP og mobile løsninger, noe som sto i høysetet under årets telemesse i Genéve.

Baksaas mener også at Telianor må benytte synergieffekter på hjemmebane, til å utvikle verdiutviklende tjenester som slår an til et stadig mer krevende verdenspublikum.

Stikkord: Mobil