Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Apples ansiktsløftning

OSLO: Lørdag 26. juli er den løs i amerikanske butikker, Apples nye operativsystem OS 8. Samtidig går startskuddet går en gedigen markedsføringskampanje à la Windows 95.

MacOS8
Det gjør Internett lettere tilgjengelig, er mer stabil – og ikke minst har den ny desktop. For i tillegg til de usynlige forbedringene er nettopp de synlige endringene tillagt stor vekt i OS 8, Apples nye operativsystem. Og nå går startskuddet for en kampanje som skal bringe Apple inn i kjøpernes bevissthet på samme måte som Microsoft gjorde med Windows 95.

Offensiv
Om Apple lykkes, vil vi kunne se utover høsten. I disse dager kjøres svære lastebiler til amerikanske butikker reneste roadshow-stil. I et blitzregn av events, demonstrasjoner, giweaways. OS 8 skal være innledningen til en markedsføringsoffensiv Apple hittil ikke har vært i nærheten av.

Til Norge
Blant de mange lovordene, har det også vært kritiske røster. CNET påpeker blant annet at OS8 ikke har minnebeskyttelse, noe som fortsatt gjør systemet ustabilt når en av applikasjonene henger seg opp.

OS 8 er forøvrig ventet til Norge i september, og da bør bølgene av markedsføringfolkenes sjarmoffensiv også ha nådd norske breddegrader.