elon musk
Elon Musk får nå enda mer å takle i EU-systemet nå som EU gransker X for en rekke potensielle brudd på DSA-loven.

Annonse


EU har startet etterforskning av X

EU har formelt startet sin sak mot Elon Musks nettsamfunn X med hjemmel i Digital Services Act-loven etter at de først en advarsel i oktober i år.

Dette er DSA-loven som omfatter Elon Musk sitt selskap X

Vi har en rekke ganger omtalt loven som offisielt trer i kraft neste år og som ble godkjent sommeren i fjor. “I 2024 endres nettet,” skrev vi i april samme år:

“Digital Services Act er enda en stor lovgivning fra EU for i langt større grad ta grep om hva de store teknologi-gigantene foretar seg med data og hva som vises. DSA-loven er ikke den samme som Digital Markets Act (som kanskje trer i kraft neste år) som vi skrev om sent i mars, men begge to vil trolig ha store implikasjoner. EU ønsker at selskapene skal ta tøffere affære mot spredning av misinformasjon, uten at det er forklart hvem som skal bestemme hva som er korrekt og hva som er feil. Særlig viktig vil denne loven være under kriser, ifølge EU.”

Målet er å gi dem større ansvar i å stoppe ulovlig nett-innhold, og “veldig store nett-plattformer som når mer enn 10 prosent av 450 millioner forbrukere i EU og som derfor kan utgjøre særlig risiko ved spredning av ulovlig innhold og skade samfunnet.” Innhold som fjernes må begrunnes, og det er bakt inn anke-prosess.

ITavisen, 25. april, 2022

Nå starter EU undersøkelsene

Nå melder EU at de oppretter sak mot selskapet med hjemmel i paragrafer tilknyttet “risikostyring, innholdsmoderering, mørke mønstre, reklametransparens og datatilgang for forskere,” men EU er også misfornøyde med innholdet som serveres på plattformen, og retter spesifikk kritikk til innholdet rundt Hamas sitt terrorangrep mot Israel:

Annonse


“…gjaldt spredning av ulovlig innhold i sammenheng med Hamas’ terrorangrep mot Israel, har kommisjonen besluttet å åpne formell overtredelsessak mot X i henhold til loven om digitale tjenester.”

EU sier at de skal undersøke følgende områder relatert til blant annet manipulasjon:

  • Overholdelse av DSA-forpliktelsene knyttet til å motvirke spredning av ulovlig innhold i EU, særlig i forhold til risikovurderingen og avbøtende tiltak vedtatt av X for å motvirke spredning av ulovlig innhold i EU, samt funksjonen til kunngjøringen og handlingsmekanisme for ulovlig innhold i EU pålagt av DSA, inkludert i lys av Xs innholdsmodereringsressurser.
  • Effektiviteten til tiltak som er tatt for å bekjempe informasjonsmanipulasjon på plattformen, særlig effektiviteten til Xs såkalte «Community Notes»-system i EU og effektiviteten til relaterte retningslinjer som reduserer risikoen for samfunnsdiskurs og valgprosesser.
  • Tiltakene som ble tatt av X for å øke åpenheten til plattformen. Undersøkelsen gjelder mistenkte mangler ved å gi forskere tilgang til Xs offentlig tilgjengelige data i henhold til artikkel 40 i DSA, samt mangler i Xs annonselager.
  • En mistenkt villedende utforming av brukergrensesnittet, spesielt i forhold til hakemerker knyttet til visse abonnementsprodukter, de såkalte blå sjekkene.

X er i gruppen EU omtaler som en “Very Large Online Platform,” forkortet som VLOP. Derfor må X etterkomme følgende krav i alle EU-land:

  • I henhold til artikkel 34(1), 34(2) og 35(1) er VLOP-er forpliktet til grundig å identifisere, analysere og vurdere alle systemiske risikoer i Unionen som stammer fra utformingen eller funksjonen til deres tjeneste og tilhørende systemer, eller fra bruken av tjenestene deres. Når de gjennomfører risikovurderinger, skal VLOPs ta hensyn til en rekke faktorer som påvirker systemrisikoen, inkludert anbefalingssystemer, reklamesystemer eller forsettlig manipulering av tjenesten, inkludert gjennom uekte bruk eller automatisert utnyttelse av tjenesten, samt forsterkningen og potensielt rask og bred spredning av ulovlig innhold og informasjon som er uforenlig med deres vilkår og betingelser. VLOP-er er forpliktet til å sette på plass rimelige, forholdsmessige og effektive avbøtende tiltak, skreddersydd for de spesifikke systemiske risikoene som er identifisert.
  • I henhold til artikkel 16(5) og 16(6) må nettplattformer uten unødig forsinkelse varsle enkeltpersoner eller enheter om beslutninger om innholdsmoderering, og gi informasjon om mulighetene for oppreisning i forbindelse med denne beslutningen; plattformer skal ta slike beslutninger på en rettidig, omhyggelig, ikke-vilkårlig og objektiv måte.
  • I henhold til artikkel 25 nr. 1 skal ikke nettbaserte plattformer utforme, organisere eller betjene sine nettbaserte grensesnitt på en måte som lurer eller manipulerer brukerne eller på en måte som på annen måte vesentlig forvrenger eller svekker muligheten til brukerne av tjenesten deres til å gjøre gratis. og informerte beslutninger.
  • I henhold til artikkel 39 må VLOP-er kompilere og gjøre offentlig tilgjengelig gjennom et søkbart og pålitelig verktøy et arkiv som inneholder annonser på deres plattformer, inntil ett år etter at annonsen ble presentert for siste gang, på en måte at informasjonen er nøyaktig og fullstendig .
  • I henhold til artikkel 40(12) må VLOP-er gi forskere effektiv tilgang til plattformdata.

Det er viktig å påpeke at EU ikke har konkludert, men starter en gransking basert på paragrafene i DSA-loven nevnt over. EU påpeker de prioriterer saken som de skal “grundig skal granske.” Det er ingen deadline, så vi vet ikke når kommisjonen kommer til å konkludere.

Annonse