iphone 14 pro max
Apple sliter i Kina og i ferd med å bli slått av Huawei om trenden fortsetter. Bilde: ITavisen

Annonse


Det ser ikke bra ut for Apple

“Salget falt med 24 prosent de første seks ukene. Nå er malen for februar klar, og avslører at Apple faller med 33 prosent. Huawei og andre kjente merkevarer står knallsterkt i hjemlandet, for kinesiske myndigheter avslører dessuten at mobiler utenfra stod for kun 2,4 millioner mobiler. Apple klarte å selge drøye 5,5 millioner mobiler i januar, det er 39 prosent færre enn samme periode i 2023,” rapporterte vi 27. mars.

Huawai opp 70 prosent

Nå backer nok et uavhengig analyseselskap opp selskapets svake resultatet den siste tiden med et iPhone-salgsfall på 19 prosent i løpet av mars-kvartalet. Counterpoint såvel som IDC har tidligere rapportert at iPhone-salget har falt med nesten 10 prosent i første kvartal i år.

Apple iPhone er derfor å finne på tredjeplass i Kina. Det er heller ikke slik at Apple kan skylde på tiden av året: dette er nemlig sesongen kineserne bruker mer penger enn resten av året, og markedet har derfor økt med 1,5 prosent, men i stedet for mobiler fra California-selskapet, er det Honor, Xiaomi og Huawei som vokser. De kinesiske selskapene har fått en fordel utenfor Apples kontroll, nemlig at myndighetene har påbudt statsstøttede firmaer og offentlige etater å handle mobiler fra kinesiske selskap.

Huawei fosser frem

I samme periode i fjor hadde iPhone 19,7 prosent markeds-oppslutning, nå er tallet på 15,7 prosent samtidig som Huawei har økt fra 9,3 prosent til 15,5 prosent. Fortsetter trenden er det lett å konkludere med at Huawei vil slå Apple og seile opp på andre plass under Honor og Vivo som har 16,1 prosent og 17,4 av markedet.

Annonse


“Apple, som en gang var verdens mest verdifulle selskap, har sett aksjene sine falle 14 prosent i år, noe som er dårligere enn det totale markedet. Markedsvurderingen er fortsatt 2,56 billioner dollar, nest etter Microsoft Corp,” melder Bloomberg.

Apple har i skrivende en markedsverdi på 2,56 billioner dollar og Microsoft 2,97 billioner dollar. Fallet skyldes delvis AI-racet, som Apple kommer noe senere til enn konkurrentene. I tillegg skrinla selskapet fansen store drømme-prosjekt, en bil, og det er ingen tvil om at det vil ta flere år før Vision-produktserien virkelig tar av.

Da selskapet introduserte iPhone X høsten 2017 uttalte Tim Cook at den skulle være malen for produktserien de neste ti årene. I så fall er det tre år til selskapet total-overhaler det viktigste produktet, men er det for sent? At selskapet tilbyr et fåtall antall modeller, ofte priset høyere enn konkurrentene, gjør det tøft å konkurrere i regioner med lavere kjøpekraft – ikke minst fordi Android-leirens mobiler ofte leverer flere funksjoner for pengene.

Annonse