apple store
Apple sliter i Kina, mens Huawei fosser frem. Det er to årsaker til at Apple sliter litt ekstra, men dette er uansett en trend de må snu på lengre sikt. Bilde: ITavisen

Annonse


OPPDATERT: Det er offisielt iPhone sliter i dette landet

Apple har lenge gjort det godt i Kina med iPhone, men nå har pipen definitivt fått en annen lyd.

Først publisert 5. mars.

Oppdatert, 27. mars, 04:19:

Nå avslører offisielle tall fra Kina at Apple fortsetter den negative trenden som vi først beskrev i denne artikkelen: salget falt med 24 prosent de første seks ukene. Nå er malen for februar klar, og avslører at Apple faller med 33 prosent. Huawei og andre kjente merkevarer står knallsterkt i hjemlandet, for kinesiske myndigheter avslører dessuten at mobiler utenfra stod for kun 2,4 millioner mobiler. Apple klarte å selge drøye 5,5 millioner mobiler i januar, det er 39 prosent færre enn samme periode i 2023.

Annonse


Huawei tar av i Kina igjen

For salget regelrett stupte de seks første ukene i 2024 med 24 prosent. Tallet overrasker selv Counterpoint Research som følger markedet tett. 24 prosent er mye for ethvert marked og produkt, men spesielt for et av historiens mest kjente forbrukerprodukt.

Deler av dette kan forklares med at markedet i helhet faller: totalsalget er nemlig ned syv prosent i de seks første ukene i 2024 sammenlignet med 2023. Problemet til Apple er at det kun er Oppo som gjør det dårligere med en tilbakegang på 29 prosent, deretter finner vi Apples nedgang på 24 prosent, Vivo med 15 prosent, Xiaomi med syv prosent og “andre” med tre prosent. Den store vinneren er Huawei som fosser frem med en oppgang på 64 prosent – blant annet hjulpet av Mate 60, lansert sensommeren i fjor med selskapets eget Harmony OS annonsert i 2019.

Det er to faktorer som delvis forklarer Apples tilbakegang

“Primært møtte den (red. anm.: iPhone) hard konkurranse i den høye enden fra en gjenoppstått Huawei mens den ble presset i midten på aggressive priser fra selskap som Oppo, Vivo og Xiaomi. Selv om iPhone 15 er en flott enhet, har den ingen vesentlige oppgraderinger fra forrige generasjon, så forbrukerne føler seg helt ok med å holde på den eldre generasjonen iPhones nå,” uttaler Counterpoints senioranalytiker Mengmeng Zhang i forbindelse med rapporten.

Samtidig bør det påpekers at de første seks ukene av 2023 så unormalt høye tall med betydelig enhetssalg som ble utsatt fra desember 2022 på grunn av produksjonsproblemer, noe som forstørrer den negative sammenligningen på årsbasis.

Counterpoint Research
Illustrasjon: Counterpoint

Annonse