tesla model s
NHTSA mener at samlige Teslaer med autopilot "mismatcher et svakt sjåførengasjementsystem med Autopilotens tillatelige driftsegenskaper."

Annonse


Har konkludert i etterforskningen av Tesla

NHTSA, “National Highway Traffic Safety Administration,” konkludert en årelang undersøkelse (PDF) av Tesla sitt selvkjøre-system. De mener også at å omtale funksjonen som “autopilot” kan være misvisende.

Oppdaterte to millioner biler – det er kanskje ikke nok

“Spesielt betyr ikke begrepet “autopilot” en L2 assistansefunksjon, men fremkaller snarere ideen om sjåfører som ikke har kontroll. Denne terminologien kan få sjåfører til å tro at automatiseringen har bedre muligheter enn den innehar og inviterer sjåfører til å stole for mye på automatiseringen. Lignende kjøretøy bruker generelt mer konservativ terminologi som “assistere”, “sans” eller “team” for å antyde at sjåføren og automatisering er ment å fungere sammen, med at sjåføren overvåker automatiseringen,” skriver de i rapporten.

Forrige gang selskapet ble undersøkt var i 2021. Hundevis av krasj ble analysert, inkludert 13 ganger en person døde som følge av skadene, visstnok skal autopilot-systemet ha fått skyld i noen av situasjonene helt eller delvis. Også i den nye rapporten hevdes det at autopilot er “linket” til hundrevis av personskader og et dusinvis dødsfall. Totalt ble 956 krasj undersøkt helt tilbake i januar 2018 til august i fjor.

NHTSA hevder systemet “ikke var tilstrekkelig engasjert i kjøreoppgaven,” og at føreren i 59 krasj hadde fem eller flere sekunder på å reagere. I 19 av tilfellene var faren synlig i mer enn 10 sekunder før kollisjonen inntraff.

Annonse


NHTSA nevner også 53 krasj ble identifisert der “Autosteer var i bruk i et miljø med lavere trekkraft, for eksempel på våte veier, hvor kjøretøyet mistet veigrepet og deretter retningskontroll, noe som førte til en kollisjon hvor den første skadelige hendelsen var å kjøre av veien. I disse hendelsene med lav trekkraft, generelt, forlater kjøretøyet kjørefeltet nesten umiddelbart etter å ha mistet kjørefeltsentrering som ofte resulterer i en kollisjon med veibom eller en annn gjenstand.”

Alle modeller skal undersøkes

Etter en oppdatering i desember for ytterligere å gjøre brukeren av autopilot-systemet årvåken på trafikkbildet med funksjonen aktivert, og NHTSA skal ikke være fornøyd med at eierne må velge å deaktivere funksjonene eller rulle tilbake sikkerhetsoppdateringer. Hver modell med autopilot siden 2012, inkludert Cybertruck, undersøkes.

En sammenligning av Teslas designvalg med andre L2-biler, identifiserte Tesla som en som gjør ting annerledes i sin tilnærming til L2-teknologi ved å mismatche et svakt sjåførengasjementsystem med Autopilotens tillatelige driftsegenskaper.

NHTSA

Arbeider…
Gratulerer, nå er du med!

Annonse