National Highway Traffic Safety Administration har gransket Teslas autopilot i flere år. Nå er konklusjonen klar.
Dette må endres
Og det er at Tesla må gjøre endringer i hvordan autopilot fungerer. Det er ikke snakk om fysiske tilbakekallinger for verksted-service, men en over-nettet-oppdatering i løpet av kort tid. NHTSA mener at Teslas autopilot-systemer ikke gjør nok for å sikre at føreren følger med på bilen og trafikkbildet. Samtlige Tesla-modeller er berørte, men produksjonsårene avhenger av modell. F.eks. så er Model S fra 2012 til 2023 berørt og Model X produsert mellom 2016 og 2023 berørt.
NHTSA mener følgende er en sikkerhetsrisk:
“Under visse omstendigheter når Autosteer er aktivert, hvis en sjåfør misbruker SAE Level 2 avanserte førerassistansefunksjon slik at de ikke klarer å vedlikeholde kontinuerlig og vedvarende ansvar for kjøretøydrift og er uforberedt på å gripe inn, unnlater å gjenkjenne når funksjonen er kansellert eller ikke engasjert, og/eller ikke klarer å gjenkjenne hvilke funksjoner som fungerer i situasjoner der funksjonaliteten kan være begrenset, kan det være økt risiko for kollisjon.”
Dette er saken, kronologisk, som beskrevet av NHTSA:
“13. august 2021 åpnet NHTSA en foreløpig vurdering (PE21-020) for å undersøke elleve hendelser der stasjonære politibiler og Tesla-biler var i drift med Autosteer engasjert.”
- I løpet av det neste året, som en del av PE21-020, reagerte Tesla, i fullt samarbeid, på omfattende informasjonsforespørsler fra NHTSA og deltok i flere møter med byrået.
- 8. juni 2022 oppgraderte NHTSA PE21-020 til Ingeniøranalyse (“EA”) EA22-002.
- I løpet av det neste året, som en del av EA22-002, svarte Tesla, i fullt samarbeid, på omfattende informasjonsforespørsler fra NHTSA og deltok i flere møter med byrået.
- Fra 16. oktober 2023 til 4. desember 2023 gjennomførte NHTSA og Tesla flere møter for å diskutere byråets foreløpige konklusjoner angående EA22-002, slik de gjaldt spørsmålet om potensiell sjåførmisbruk når Autosteer er engasjert, forventninger om å løse byråets bekymringer gjennom en frivillig tilbakekallelse, og Teslas foreslåtte over-the-air (“OTA”) programvareløsninger i respons.
- Imidlertid, uten å samtykke med byråets analyse, bestemte Tesla seg 5. desember 2023 for å administrere en tilbakekallelse frivillig og levere løsningen beskrevet nedenfor.
- Per 8. desember 2023 har Tesla identifisert 9 garantikrav, mottatt mellom 13. juli 2021 og 17. september 2023, som kan være relatert til tilstanden beskrevet ovenfor.