tesla
NHTSA er redde for at autopilot-systemet til Tesla i samtlige modeller ikke er "tøffe nok" mot føreren og beordrer oppgraderingen av to millioner biler.

Annonse


Tesla må oppdatere to millioner biler

National Highway Traffic Safety Administration har gransket Teslas autopilot i flere år. Nå er konklusjonen klar.

Dette må endres

Og det er at Tesla må gjøre endringer i hvordan autopilot fungerer. Det er ikke snakk om fysiske tilbakekallinger for verksted-service, men en over-nettet-oppdatering i løpet av kort tid. NHTSA mener at Teslas autopilot-systemer ikke gjør nok for å sikre at føreren følger med på bilen og trafikkbildet. Samtlige Tesla-modeller er berørte, men produksjonsårene avhenger av modell. F.eks. så er Model S fra 2012 til 2023 berørt og Model X produsert mellom 2016 og 2023 berørt.

NHTSA mener følgende er en sikkerhetsrisk:

“Under visse omstendigheter når Autosteer er aktivert, hvis en sjåfør misbruker SAE Level 2 avanserte førerassistansefunksjon slik at de ikke klarer å vedlikeholde kontinuerlig og vedvarende ansvar for kjøretøydrift og er uforberedt på å gripe inn, unnlater å gjenkjenne når funksjonen er kansellert eller ikke engasjert, og/eller ikke klarer å gjenkjenne hvilke funksjoner som fungerer i situasjoner der funksjonaliteten kan være begrenset, kan det være økt risiko for kollisjon.”

Dette er saken, kronologisk, som beskrevet av NHTSA:

“13. august 2021 åpnet NHTSA en foreløpig vurdering (PE21-020) for å undersøke elleve hendelser der stasjonære politibiler og Tesla-biler var i drift med Autosteer engasjert.”

  • I løpet av det neste året, som en del av PE21-020, reagerte Tesla, i fullt samarbeid, på omfattende informasjonsforespørsler fra NHTSA og deltok i flere møter med byrået.
  • 8. juni 2022 oppgraderte NHTSA PE21-020 til Ingeniøranalyse (“EA”) EA22-002.
  • I løpet av det neste året, som en del av EA22-002, svarte Tesla, i fullt samarbeid, på omfattende informasjonsforespørsler fra NHTSA og deltok i flere møter med byrået.
  • Fra 16. oktober 2023 til 4. desember 2023 gjennomførte NHTSA og Tesla flere møter for å diskutere byråets foreløpige konklusjoner angående EA22-002, slik de gjaldt spørsmålet om potensiell sjåførmisbruk når Autosteer er engasjert, forventninger om å løse byråets bekymringer gjennom en frivillig tilbakekallelse, og Teslas foreslåtte over-the-air (“OTA”) programvareløsninger i respons.
  • Imidlertid, uten å samtykke med byråets analyse, bestemte Tesla seg 5. desember 2023 for å administrere en tilbakekallelse frivillig og levere løsningen beskrevet nedenfor.
  • Per 8. desember 2023 har Tesla identifisert 9 garantikrav, mottatt mellom 13. juli 2021 og 17. september 2023, som kan være relatert til tilstanden beskrevet ovenfor.

Annonse