euhargodkjenttostorelover
Både The Digital Markets Act og Digital Services Act er godkjente av EU som nå skal iverksette DSA-lovverket fra 1. januar 2024.

Annonse


EU har i dag endret nettet ved å vedta to giga-lover

The Digital Markets Act og Digital Services Act som vi har skrevet om tidligere er nå begge godkjent som lov av EU.

DSA-loven aktiveres 1. januar 2024, mens DMA-loven skal iverksettes kort tid senere.

Dette er DMA-loven

The Digital Markets Act som vi forklarte hva innebar i mars i år, åpner blant annet opp for lynmeldinger på tvers av plattformer – la oss ta for oss den først:

“Brukere av små eller store plattformer vil kunne utveksle meldinger, sende filer eller foreta videosamtaler på tvers av meldingsapper, og dermed gi dem flere valgmuligheter. Når det gjelder interoperabilitetsplikten for sosiale nettverk, var medlovgivere enige om at slike interoperabilitetsbestemmelser vil bli vurdert i fremtiden.”

Annonse


Love sier også at punkt-til-punkt kryptering av gruppe-chats må på plass, og det så kjapt som mulig.

DMA-loven aktiveres om selskapet som drifter plattformen har minst 45 millioner månedlige brukere i EU og over 10 000 forretnings-brukere årlig. Om selskapene ikke retter seg etter loven, risikerer de bøter på opp til 10 prosent av omsetningen eller hele 20 prosent om reglene blir brutt flere ganger.

ITavisen, 25. mars, 2022

Det handler om mer enn meldinger

Loven omfatter mer enn meldings-apper, da EU også ønsker full kontroll over hvilke apper og tjenester som kjører på mobilen med mulighet for brukerne å avinstallere forhåndsinstallert programvare og valg om hvilke tjenester brukeren ønsker å bruke når de setter opp enheten for første gang.

Det andre punktet i loven er at selskap som f.eks. selger produktene sine på Amazon får tilgang til selskapets analyse-tall for bedriften som tilbyr produktene. Ønsket er også at selskap som handler annonser på plattformer som Facebook, får lov å bruke eksterne verktøy for å verifisere at annonse-tallene stemmer.

Selskapene får heller ikke lov til å plassere annonser for egne produkter på topp i sine egne tjenester og programmer.

Dette er Digital Services Act-loven

DSA-loven handler i stor grad om hva de store selskapene kan gjøre med dataene dine, og ikke minst er dette veldig interessant:

“Det mest interessant er uten tvil Googles hellige gral: algoritmen som sorterer søk og som er årsaken til at de dominerer nett-søk. Nå er det ikke slik at Google vil måtte avsløre algoritmen til deg og meg, men de vil måtte forklare til brukere og forskere hvordan den fungerer – vi regner jo ikke med at EU ikke vil tvinge Google å avsløre opphavsbeskyttet materiale. Store selskap vil også måtte levere eksperter informasjon om hvordan risikoer på nett endrer seg.”

En annen interessant forbedring vil være at Facebook og lignende tjenester vil måtte tilby kronologisk sortering av innhold, og samtidig gjøre algoritmen som anbefaler innhold synlig for brukerne.

ITavisen, 25. april, 2022

EU sier stor-selskapene må ta til motmæle mot det de definerer som misinformasjon

EU ønsker at selskapene skal ta tøffere affære mot spredning av misinformasjon, uten at det er forklart hvem som skal bestemme hva som er korrekt og hva som er feil. Særlig viktig vil denne loven være under kriser, ifølge EU.

Flere av de største tiltakene gjelder kun for “veldig store søkemotorer med mer enn 10 prosent av de 450 millioner forbrukerne i EU.”

Målet er å gi dem større ansvar i å stoppe ulovlig nett-innhold, og “veldig store nett-plattformer som når mer enn 10 prosent av 450 millioner forbrukere i EU og som derfor kan utgjøre særlig risiko ved spredning av ulovlig innhold og skade samfunnet.” Innhold som fjernes må begrunnes, og det er bakt inn anke-prosess.

Det er snakk om saftige bøter for de store, da EU bruker prosent-bøter: opp til seks prosent av den årlige omsetningen risikerer rike selskap som Meta (tjente nesten 40 milliarder dollar i fjor) og Google (75 milliarder dollar inntekt i 2021).

Annonse