nkom for dyrt bredbånd
Nkom mener at både bredbånd og mobil-bruk er for dyrt i Norge. Nå har de en plan for å redusere bredtåndsutgiftene til nordmenn. Bilde: Nkom

Annonse


Myndighetene mener du betaler for mye for Internett

“Nasjonal kommunikasjonsmyndighet mener konkurransen om å levere bredbåndstjenester er for dårlig,” hevdes det i en pressemelding.

Myndighetene ønsker å endre situasjonen

Nyheten kommer etter at vi i mars i år meldte det samme fra Nkom, men angående mobiler: “Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har analysert mobil-markedet og mener det er for dyrt å bruke mobil i Norge.”

— Telenor har fremdeles en sterk markedsstilling i Norge, og ingen andre mobiltilbydere i Norge eller i våre naboland, har like god inntjening per kunde som Telenor i Norge, uttalte Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom, den gang. Nå er Nkom igjen på banen og mener i pressemeldingen at det “varsles grep for å øke valgmulighetene og hindre monopolsituasjoner.”

VI har flere ganger skrevet om en bredbåndssituasjon i Norge som ikke er optimalt, inkludert en rapport fra EPSI i oktober 2022 som pekte på ustabilt bredbånd og at per mars 2022 så manglet en halv million nordmenn tilgang til bredbånd.

Annonse


Mener å pålegge nett-deling er en løsning

“Ny analyse av bredbåndsmarkedet har pekt på klare utfordringer med lav konkurranse og liten mulighet for at kundene selv kan velge bredbåndsleverandør. Analysen er nå sendt på høring.” — Når det er liten konkurranse om kundene, fører det til høyere priser og sannsynligvis dårligere tilbud, sier direktør for Nkom, Pål Wien Espen. 

Vi har gått fra å se Norge som ett nasjonalt marked til nå å bestå av 22 regionale markeder. For 12 av disse markedene peker Nkom på selskaper som har en sterk markedsstilling, og som da ligger an til å måtte åpne sine nett for konkurrenter. I 10 regionale bredbåndsmarkeder peker vi ikke på selskaper med sterk markedsstilling, og vil derfor ikke pålegge tilgangsplikt her. Vi mener likevel at konkurransen vil øke også her, sier Espen.

Pål Wien Espen, direktør, Nkom

Nkom peker blant annet på at Telenor tilbød landsdekkende bredbånd gjennom kobbernettberket, men nedleggelsen mener Nkom har medført forskjeller i konkurransesituasjonen i forhold til hvor man bor: “Nkom mener det i flere deler av landet er enkeltaktører som har for stor makt, og at bredbåndskundene der har for få valgmuligheter. For å øke konkurransen vil myndighetene pålegge disse aktørene å tillate at andre bredbåndsleverandører leverer tjenester i deres nettverk.”

I pressemeldingen legger de så frem ni selskap de mener har sterk markedsstilling i 12 markeder:

  • Telenor (Kystkommunene i Vestfold og Telemark, Kysten fra Kragerø til Kristiansand, Bergensområdet, Trøndelagskysten)​
  • Viken Fiber (Drammensområdet)​
  • Eidsiva Bredbånd (Innlandet)​
  • Altifiber (Indre Agder og Dalane)​
  • Lyse Fiber (Stavangerområdet)​
  • Haugaland Kraft Fiber (Sunnhordland og Haugalandet)​
  • Enivest (Sunnfjord og Nordfjord)​
  • NTE Telekom (Nordlige del av Trøndelag)​
  • Signal Bredbånd (Sørlige og midtre del av Nordland)​

—Flere av de store markedsaktørene arbeider mot å åpne nettene sine og gi tilgang til konkurrenter i sine nettverk. Vi tror både Telenor og andre aktører er så trygge på produktet sitt og den kvaliteten de leverer at de tør å møte konkurranse om kundene sine. Samtidig vil det gi dem muligheter til å konkurrere i helt nye områder. Vi tror en slik modell for konkurranse i hverandres nett på rimelige og rettferdige vilkår er fremtiden for bredbåndsbransjen, forklarer Wien Espen.

Annonse