xboxplaystation
Det er lite, om noe, som skiller de to konsollene hva angår det visuelle. Det er for tidlig å si hvem som vil servere de beste AAA-spillene.

Annonse


En måned med Playstation 5 og Xbox Series X: er de verdt det?

Jeg solgte mitt 2080 ti-kort for flere måneder siden. Det viste seg å være en dårlig ide.

2020 har vært et turbulent år, men teknologisk veldig spennende

Det har vært et merkelig år. Jeg kan ikke helt huske hvor mange måneder jeg var uten GPU til PC-en, men før jeg denne uken klarte å skaffe et 3060 ti, har det vært lite spilling før de nye konsollene kom. Oppholdet omtrent uten spilling slik jeg var vant til med PC og konsoll, men mest PC da forrige generasjon nå bare er kjipt sammenlignet med dagens spill PC-er og konsoller, har vært uvant. Spilling er en god de-stresser for meg.

Før den neste generasjonen kom ble det endel mobilspilling (ikke helt min greie), samt alle tenkelige spill-strømmetjenester du kan tenke deg: GeForce Now, Stadia, Shadow og xCloud.

Samtlige har sine fordeler og ulemper, men ingen av dem optimale på noen av enhetene jeg testet på. Enten er det dårlig WiFi-forbindelse, og man må sette og skru på plass de korrekte innstillingene, eller så er det bare et hav av pålogginger og andre irritasjonsmomenter. Selv ikke Shadow som er en av de aller beste, der man får et kraftig RTX-kort og en fullverdig Windows-installasjon, er kjapt nok til FPS som Call of Duty. Det er for mye etterslep.

Med det i bakhodet at jeg brukte lite tid på spilling før de nye konsoll ankom, så vil jeg si at de virkelig er fine oppgraderinger på generelt grunnlag, selv om jeg sikkert har vært mer klar for gaming enn mange andre grunnet mangel på en skikkelig PC.

Shadow gir deg en dedikert Windows gaming maskin i skyen.

Xbox Series X er en kraftig gaming-PC pakket inn i et nærmest perfekt kabinett

Microsoft er best på konsoll-design, og gamepaden ser bedre ut, men DualSense har litt bedre komfort.

De har begge styrker og svakheter i forhold til grensesnittet, men jeg mener samtidig det er en klar design-vinner: Xbox Series X.

Annonse


Jeg har klaget på Sonys PS5-design før, og jeg har ikke blitt mykere i synet. Og Sony, den basen som skal holde konsollen fra å skli ned fra bordet og potensielt skade seg for livet, er så dårlig designet at et lite pust er nok til å flytte på den slik at konsollen blir ustødig.

Det jeg kanskje er mest overrasket over er hvor liten forskjell jeg merker på lastetidene sammenlignet med min spill PC med helt snitt-kjappe SSD-er. Det er ikke store forskjellene enda, men så kan det også tenkes at det er fordi spillene er så ferske og denne generasjonen så ny.

Jeg kan ikke huske å ha brukt Xbox Quick Resume enda, og det er ikke mye ventetid på Sonys konsoll uansett.

Kanskje er vi allerede fant til kjapp SSD-lading på PC og de nye konsollene, og at vi først hadde satt pris på dette om vi hadde testet med en gammel snurredisk. Jo, det tror jeg definitivt. Jeg føler det allerede er en selvfølge er hva jeg prøver å si.

Det er noe jeg må gi Microsoft ekstra ros for, og det er måten de håndterer SSD-mellomlagring og filsystemet på, for der PS5 dukker opp med skumle advarsler og må undersøke filsystemet om du ikke skrur av korrekt, så kan man nappe ut strømmen til en Series X, starte opp igjen konsollen, og den starter der du sluttet før du rekker å skru på skjermen.

Kontrollerne har jeg ikke endret så mye mening om, utover at det fremdeles er for tidlig å konkludere i forhold til PS5 sin DualSense som riktignok imponerer stort i demo-spillet som følger med i hver konsoll, men som ellers ikke har gjort så mye fra seg enda i andre spill. Vi håper at de helt nye AAA-spillene drar smartere nytte av dette.

Personlig foretrekker jeg DualSense fordi den er større enn Series X-gamepaden som følger med, men de er begge bra. Der Xbox-gamepaden nærmest aldri går tom for strøm, har DualSense et langt mer avansert vibrasjonssystem og høyttaler. Derfor tappes den også kjapt, men ikke kjappere enn PS4-kontrolleren som ikke hadde i nærheten av like mye funksjonalitet. Det er da noe.

advarsel: HDMI-kabelen som følger med Sonys konsoll er alt for kort. Pluss-poeng til microsoft her.

At hverken DualSense eller Pulse 3D-hodesettet lader med en hvilken som helst USB-lader er merkelig, men i det minste lader den selv om konsollen sover. Dette er noe Sony rettet i en oppdatering.

En ting jeg ikke nevnte under mine første sniktitter er dette med lydkvaliteten som jeg mener er forbedret på begge konsollene.

Apropos Pulse 3D: jeg synes disse skuffer litt, ikke komfort, men 3D-lyd. Jeg var usikker i min Playstation 5-sniktitt, men mener nå at de fleste 3D-hodesett, og til og med de som emulerer, ofte leverer nesten like bra 3D-lyd som uten dedikert maskinvare og spill som er optimalisert for Sonys hodesett.

Min tre år gamle TV er fremdeles mer enn god nok (trolig fordi jeg ikke har testet 120Hz enda)

Jeg har ingen 120Hz TV, “kun” en Sony TV fra 2017 med HDR som var bra på den tiden, og som har 60Hz og et par triks som forbedrer bildeflyt og den visuelle kvaliteten.

Jeg mener at det ikke er grunn til å bli redd for å gå glipp av flotte opplevelser selv om man ikke har en 120Hz TV, uansett er det smartest å vente på TV-er med HDMI 2.1 (med 4K, 120Hz og VRR) som lanseres i langt større antall neste år.

Gjør gamle spill nye, spesielt om man er vant til konsoll

Det herlige denne gang er hvor gode begge konsollene, men spesielt Xbox Series X, løfter spill vi allerede har stiftet bekjentskap med. Dette er som å stor-oppgradere PC-en, og denne gang med PCIe 4.0-fordelen de færreste PC-er har.

Det merkeligste med Playstation 5-opplevelsen er å starte et PS4-spill og ikke finne noen av lagringsfilene.

Jeg er også meget fornøyd med kryssplattformspill som Creed Valhalla på Xbox Series X, som gjør en utmerket jobb med god bildeflyt og kvalitet som ofte tar tid å fikle seg til på en spill-PC. Derfor mener jeg også at veldig mange som ikke må ha mus- og tastatur-spilling vil ha masse glede av Xbox Series X, og trolig ikke behøver å handle en spill-PC, om da ikke interessen uansett er der. Designet er smart og konsollen er derfor lett å ta med seg, og kan stables både vertikalt og horisontalt på en måte som gir mening. Dessuten: ingen driveroppdateringer og optimaliseringer av det ene og det andre.

Playstation 5 har etter vår mening et håpløst design, men DualSense er knallgod.

Playstation 5 føles mye mindre som en PC, og mer som en gammeldags konsoll man ikke har lyst å røre, men som alltid er plugget inn og klar til å lade DualSense. Det må man jo som nevnt ganske ofte.

Men er det et spill jeg nå skal gi mange flere sjanser er Ghost of Tsushima som er en langt bedre opplevelse med stabile 60Hz. Jeg mener at spillet fremdeles ser langt fra like bra ut som de burde ha, og verdenen føles livløs, men uten tvil er kampene langt mer fornøyelige.

Det at konsollene har 1TB kjapp SSD er greit nok i forhold til ytelsen som leveres, men vær klar over at lagring er langt billigere til PC og at man må punge ut rundt 2500 kroner for en Seagate 1TB til Xbox Series-konsollene (man får dobbelt så mye M.2-lagring til PC til samme prisen).

Hva angår Playstation 5 så venter vi på M.2-støtte, noe som trolig blir en rimeligere løsning. Sony skal liste opp, når tiden kommer, hvilke SSD-er som anbefales til PS5.

Jeg har satt veldig pris på de nye konsollene, selv så kort tid inn i den nye generasjonen. Jeg synes dette ser lovende ut, og mener som nevnt at spesielt Series X er et ypperlig alternativ om man ikke har tid og penger til PC. Playstation 5 føles mindre ut som en PC, spesielt grunnet mangelen på xCloud spill-strømming fra PC (som lanseres neste år).

På det nåværende tidspunkt mangler de store AAA-spillene til begge konsoller, men Xbox vinner stort på å ha GamePass på sin side.

Det at den er langt mindre bærevennlig gjør den mindre attraktiv å koble til en PC-spillskjerm, men så mangler det også støtte for den populære 1440p-oppløsningen.

Bildekvaliteten de nye konsollene leverer er meget nærme mye dyrere PC-er leverer, enn hva konsollene koster, i det minste i skrivende stund. PC-er vil dra fra, men vit at ingen av konsollene enda har vært i nærheten av å vise hva de egentlig er i stand til.

Dette er spillene jeg brukte mest tid på

Xbox Series X

Assassin’s Creed: Valhalla. Dette spillet har underholdt meg mer enn jeg trodde og er det jeg spilt mest på Series X. Spillet er perfekt på Series X fordi grafikkmotoren, om ikke helt neste-generasjon, så veldig optimalisert og som derfor leverer en silkemyk og storslagen opplevelse selv på en 60Hz TV.

Vi har allerede anmeldt spillet, så jeg skal ikke gjøre det igjen, men konstaterer at det er lite sniking og klatring og at krigingen nok for ofte er for enkel selv med “hard” vanskelighetsgrad.

Call of Duty: Black Ops Cold War. Jeg er imponert over ray tracing-ytelsen i dette spillet som er langt mer ray tracing-følsomt på PC med RTX 3060 ti, det er vanskelig å skru optimal ytelse/bildekvalitet.

Spesielt enspiller-opplevelsen leverer en ganske den beste neste-generasjons grafikk- og lyd-opplevelsen så langt og det med et plot som låner det beste fra 80-tallet.

https://www.youtube.com/watch?v=EqJMZ087cI0

Gears 5. Dette spillet har alltid sett flott ut, selv uten den aller nyeste grafikkmotoren. Spillet ser dog fantastisk ut på Series X der det har fått særbehandling med skikkelig fin lyssetting (selv om det mangler ray tracing) og meget flotte teksturer. Uten tvil verdt å vende tilbake til, spesielt flerspilleren som har 120Hz-støtte.

Cyberpunk 2077. Jeg har ikke brukt mye tid på dette spillet, det har jeg ikke rukket og nå tester jeg det på 3060 ti-kortet, men det jeg kan konstatere er at det ser meget bra ut på Xbox Series X selv uten den store ray tracing-oppdatering som lanseres neste år.

Vi tror også at FPS-en kan økes i både ytelses- og bildekvalitetmodus som allerede er. på plass – hva med et RT-ytelsesmodus som Miles Morales?

Playstation 5

Spider-Man: Miles Morales. Som Halo skulle vært “benchmarken” for Xbox Series X, er Spider-Man “versjon 1.5” til Playstation 5, spillet som fremhever nydelig grafikk med ray tracing. At spillet denne uken ble oppdatert til 60FPS med ytelses-ray tracing er flott, men jeg synes at som 2018-spillet, så er det for mye “button mashing” for min del.

Demon’s Souls. Det er ingen tvil om at dette er en av de beste lanseringsspillene, men det levnes heller ingen tvil om at jeg er en fryktelig dårlig From Software-spiller.

Uansett leverer dette spillet mest atmosfære av alle spill som er lansert i år, spesielt grunnet lyden som er av utrolig god kvalitet, og Pulse 3D som gjør en bedre jobb enn i flere andre spill. Helt sikkert takket være From.

Uncharted 4: A Thief’s End. Jeg er veldig glad i denne spill-serien. Den var min virkelige introduksjon til Playstation i sin tid. Dessverre er ikke dette spillet, og jeg tror ikke de andre, oppgradert enda.

Days Gone. Dette spillet dog, det er optimalisert for PS5 med herlige 60Hz og dynamisk 4K. Uten tvil et spill som glemt for fort, og som vi anbefaler å hoppe inn i igjen.

Annonse