ps5
Playstation 5 er sammen med Xbox Series X de gjeveste underholdningsjulegavene i år. Bilde: ITavisen

Annonse


Vi har testet beistet Playstation 5

Markedet flommer over av fete produkter denne vinteren, ikke minst Xbox Series X og Playstation 5.

Også PS5 er nærmest lydløs, men er langt vanskeligere å gjemme unna

Som kjent lanseres ikke sistnevnte før 19. november i Europa, men vi har klart å skaffe en tidlig, og dette er våre ferske erfaringer med Sonys nye konsoll etter noen timer med den.

Først og fremst: den er stor. Og tung. Det er langt enklere å gjemme Xbox Series X, men heldigvis er det mulig å plassere PS5 vertikalt og horisontalt som Xbox.

Ikke bar er konsollen tung, men designet er såpas forvirrende at jeg faktisk plasserte den opp-ned og hadde problemer med å skjønne hvordan man monterte på plastbasen som skal sørge for at konsollen er stabil og som ifølge Sonys instruksjoner brukes. Den faller dog av ganske lett.

Til syvende og sist er designet klønete og det skal bli kronglete for mange å gjemme den bort i TV-benken. Sørg for å ha ekstra plass.

Annonse


Endelig en støyfri hverdag med ray tracing

Andre testere hevder at ingen av konsollene støyer, og det er vi enige i, dette gjelder for både Series X og PS5.

At begge konsollene ikke bare er mye kjappere, og har moderne grafikk-teknologi er en selvfølgelighet, men at Sony og Microsoft med denne generasjonen også har sørget for at kjølesystemene er mye bedre, setter vi stor pris på. Det var ingen selvfølgelighet at de kom til å løse disse problemene på en så god måte, men det har de.

En annen fordel er at ingen av konsollene har ekstern strømforsyning. Det setter vi også pris på.

Vi pakket opp PS5:

Dere kunne jo kostet på dere et litt bedre førsteinntrykk, Sony

Men tilbake til PS5 som jo er stjernen i dag. Konsollen og DualSense-kontrolleren er pakket billig inn, i motsetning til Xbox Series X som presenteres som en eksklusiv premie.

Ved første oppstart går man gjennom personverninnstillingene og blir servert en oppdatering for konsollen og DualSense som for øvrig må parres mot konsollen med den medfølgende USB C-kabelen før man kan starte. Merk at kontrolleren ikke lader med alle USB C-ladere, men det følger naturligvis med en i esken.

Det enkleste er å logge på med QR-kode mot Playstation-appen til mobilen, og på få sekunder er man klar til å starte. Dessverre kan man ikke fjerninstallere spill fra appen, kun handle (og for noen stive priser spillene har nå – vi snakker over 800 kroner).

Vi synes hverken Xbox- eller Playstation-grensesnittet er optimale

Hjemskjermen som møter deg overrasker ingen som har brukt en Playstation før, her er det meste likt. Personlig mener jeg at hverken Microsoft eller Sony har klart å perfeksjonere grensesnittet.

Xbox oversvømmes av for mye informasjon, mens Playstation 5 har et grensesnitt som pælmer langt mindre informasjon i ansiktet ditt, og som deler opp grensesnittet i spill- og media-innhold, men som fremdeles føles litt for “offline”. Vi vet ikke om det er så veldig smart, men sånn er det nå i det minste foreløpig. Vi regner med at begge selskap kommer til å forbedre opplevelsen fremover.

Du må prøve dette med en gang du får PS5

Det aller første alle bør gjøre når konsollen er klar, er å teste Astro’s Playroom.

Dette er et klassisk 3D-plattformspill som de nye Mario-spillene. Men faktisk er det dette gratisspillet som følger med konsollen, som er den store stjernen, for spillet har komplett støtte for det avanserte vibrasjonssystemet DualSense byr på, som også legger til motstand på triggerne, lyd og vibrasjon. Det er en aldri så liten revolusjon dette, noe også andre anmeldere er enige i.

Løp over sand, og man kjenner små vibrasjoner som sandkorn, løp mot vinden og man føler at det er tungt, og hopp på fienden og knus ting, og man kjenner en svært tilfredstillende tyngde og tilbakemelding i pekefingrene når man bruker triggerne, samtidig som kontrolleren spiller av lyder som matcher det konsollen sender ut. Total-opplevelsen er alt annet du har opplevd tidligere og kan gi Sony seieren også denne generasjonen.

DualSense-kontrolleren er så morsom i bruk at vi ser på det som merkverdig at Microsoft ikke har en konkurrerende teknologi. Vi håper de har noe på på vei. Såpass imponerende er dette at Xbox-kontrolleren fremstår som et dødt objekt i forhold.

Det er ikke alle spill som støtter dette fult ut må vite, en av dem er Spider-Man Miles Morales som kun har støtte for tradisjonell vibrasjon. Det er skuffende, men jeg tror ikke vi bør være engstelige for at dette er normalen, da en rekke spill allerede har støtte for “adaptive triggers” fra første dag (merk at ikke alle av disse spillene er lansert enda, blant annet lanseres Deathloop i mai neste år).

Dette er spillene med 100 prosent DualSense-støtte:

  • Avengers
  • Bugsnax
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Deathloop
  • Demon’s Souls
  • Destruction AllStars
  • Devil May Cry 5 Special Edition
  • DiRT 5
  • Fornite
  • Ghostwire: Tokyo
  • Godfall
  • GT 7
  • Heavenly Bodies
  • Hogwarts Legacy
  • Horizon Forbidden West
  • Kena: Bridge of Spirits
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • NBA 2K21
  • Nour: Play With Your Food
  • Observer: System Redux
  • Oddworld: Soulstorm
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Resident Evil Village
  • Returnal
  • Ride 4
  • Sackboy: A Big Adventure
  • The Pathless
  • Warframe
  • Watch Dogs: Legion

Spider-Man: Miles Morales

Vi kommer tilbake med anmeldelse stjernespillene som er tilgjengelig på konsollen fra første dag. Det er Miles Morales og Demon’s Souls som er lanseringssstjerne. Vi har dessverre ikke fått muligheten til å teste Souls enda, som jo støtter “adaptive triggers”, men vi har stiftet bekjentskap med nye Spider-Man.

Spillet vil på ingen måte overraske deg om du har spilt forgjengeren fra 2018 som ble lansert til super-kritikker. Miles-Morales finnes også til PS4, men PS5-versjonen ser visuelt mer imponerende ut med ray tracing (da makser FPS-en ut på 30, og det merkes, men man kan deaktivere dette og få 60FPS i stedet).

Og ja visst, dette ser meget flott ut. Personlig er vi ikke så fan av “button mashing” kampsystemet, og synes det er langt mer moro å svinge seg rundt skyskraperne og legge merke til det utrolige detaljnivået i bybildet, men det er ingen tvil om at spillet gjør en svært god jobb til å få spilleren til å føle at han eller hun er Spider-Man og at de er helten i en massiv Hollywood-spillefilm.

Playstation 4/5 Pulse 3D-hodesett

Dette er hodesettet som er anbefalt for den nye konsollen (selv om disse også fungerer på PS4). Årsaken er at Pulse 3D, som navnet tilsier, støtter 3D-lyden PS5 produserer, eller rettere sagt som Tempest Engine leverer. Som med “adaptive triggers” må spillene ha støtte for den nye 3D-lydteknologien.

Miles Morales er et av spillene med støtte, og selv om det høres meget bra ut, er vi usikre på det er bedre enn 3D-hodesett til PC.

Dette er noen av spillene med støtte for 3D Audio (som aktiveres som standard når du kobler til et støttet hodesett):

  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Astro’s Playroom
  • Gran Turismo 7
  • Return
  • Destruction AllStars
  • Demon’s Souls
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Sackboy: A Big Adventure
  • Horizon Forbidden West
  • Resident Evil Village

Foreløpige vurderinger

En av tingene som man overser er nedlastingshastighet, noe Sony faktisk skinner på. Vi koblet PS5 til med ethernet-kabel, og selv om Mb/s ikke avsløres (teit), så laster konsollen kjappere ned fra Sonys servere, enn Xbox, som ofte hopper fra 100Mbps til 600Mbps på vårt kablede 1GB-fibernett.

Konsollen er som nevnt nærmest lydløs, og har et ganske pent lysshow i front, en er tung og vanskeligere å plassere slik at den ikke synes. Dette er lettere med Xbox Series X, men PS5 har et supervåpen som heter DualSense, så denne gang er det faktisk gamepad-en som er mer spennende enn det meste annet, inkludert ray tracing.

Om valget står mellom et spill som er å finne til både Xbox og PS5 og PS5-versjonen har “adaptive trigger” DualSense, hadde jeg valgt PS5-versjonen – uten tvil.

Annonse