Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mobiltelefoner fra Kina haler innpå telefonene fra USA og Sør-Korea. (Ill.: Huawei)

Nå drar Huawei og Lenovo innpå

Apple og Samsung merker konkurransen.

Apple og Samsung taper terreng, mens Lenovo og Huawei gjør stadig større innhogg i smartmobilmarkedet.

285 millioner solgte
Det går fram av ferske tall fra analysebyrået Strategy Analytics.

Ifølge tallene ble det i løpet av første kvartal i år solgt 285 millioner smartmobiler på verdensbasis.

133 millioner utenom Apple og Samsung
Av disse sto Samsungs S-telefoner for 89 millioner, mens Apple solgte 43,7 millioner av iPhone 5s og 5c.

De resterende 133 millionene er for en stor del kinesiske Android-telefoner (pluss litt Nokia Windows Phone), og da spesielt fra Lenovo og Huawei.

Ulik konkurranse
Mens Samsungs markedsandel falt fra 32 til 31 prosent , opplevde Apple en nedgang på to prosent fra 17 til 15 sammenlignet med samme periode i fjor.

Den kinesiske konkurransen arter seg ulikt for de to erkerivalene Apple og Samsung.

Mens Apple ikke har noe å tilby i billig-segmentet, merker Samsung konkurransen både i bunnen av prisskalaen såvel som på toppen.

Vokser i Europa
Det enorme og raskt voksende kinesiske markedet gjør det største utslaget, men de to kinesiske produsentene vokser også i andre områder.

Mens Huawei vokser i Euopa, er det Russland-salget som har vært mest vellykket for Lenovo utenfor Kina.

Det forventes at Lenovos styrke på verdensbasis vil øke ytterligere når Googles salg av Motorola Mobility kommer på plass.

​Kilde:
CNet.com

Stikkord: huawei, lenovo, smartmobil