Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonys Android-baserte smartklokke, som kommer i ny versjon i høst. (Ill.: Sony)

– Smartklokker blir milliardmarked

Det mener sveitsisk storbank.

Glem RolexBreitlingTag Heuer, Omega og Hublot – eller for den saks skyld litt billigere sveitservarer som Certina, Tissot og Longines.

For om kort tid vil de fleste av oss ikke lenger bære et tradisjonelt ur på armen, men en fullblods hi tech-dings som ikke ligger tilbake for dagens smarttelefoner.

Sikkert som banken?
Det er det ikke de største optimistene hos Samsung og Sony (begge lanserer smartklokker i år – og kanskje Apple også) som sier dette, men den store, sveitsiske investorbanken Credit Suisse.

Og når Credit Suisse taler, skal man høre på. I hvert fall om man sitter på noen millioner som bestemor på Cayman Islands etterlot seg og ikke helt vet hva man skal gjøre med dem.

– 303 milliarder i 2017
Med sine 50 000 ansatte fordelt på 550 kontorer i 50 land er banken toneangivende for folk som lurer på hvilke produkter og industrier som har en framtid.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters mener banken at det vil omsettes smartklokker for 50 milliarder dollar (om lag 303 milliarder norske kroner) innen 2017.

– Bare Apple kan greie det
Men selv om den sveitsiske banken jubler, er uavhengige analytikere skeptiske.

Det kan virke som de har liten tro på Sony og Samsung, men at de ser et lite håp dersom det er sant at Apple setter inn hele sitt svære maskineri på å overbevise verden om at klokke med innebygd høyteknologi og oppkobling til nett er tingen.

– Du kan godt kalle meg en smartklokke-skeptiker. Jeg kan ikke se at noen, med et mulig unntak for Apple, kan gjøre smartklokker til allemannseie, sier analytikeren Sarah Rothman Epps i det store, anerkjente byrået Forrester Research.

Stikkord: iwatch, samsung, smartklokker, sony