Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– En av sju mobiler har feil

I følge det britiske forbrukermagasinet Which er det feil på en av sju nye mobiltelefoner.

Nokia 6681
I følge magasinet er det feil på minst to millioner av de til sammen 18 millioner mobiltelefonene som ble solgt i Storbritannia i fjor. Det er imidlertid grunn til å stille spørsmål ved grunnlaget for undersøkelsen. Bare 50 mobileiere ble faktisk spurt.

Jo nyere jo verre

Det er i følge undersøkelsen mest sannsynlig at feilen oppstår de første seks månedene etter at telefonen er tatt i bruk.

Britiske mobilleverandører forsvarer seg på sin side med at 3G-nettet og stadig nye tjenester fører til at mobilteknologien nærmest hele tiden står på grensen til hva som er teknisk mulig.

Det er for eksempel mye mer komplisert å laste ned en video enn å slå av en prat eller sende en tekstmelding.

Verstinger på support

I følge Which hjelper ikke dette stort. For mobilleverandørene er notorisk dårlige på brukerstøtte og rask reparasjon eller refundering av telefoner med feil.

Det er ikke grunn til å tro at situasjonen er særlig mye bedre her til lands, bortsett fra at vi har en bedre forbrukerlovgivning enn britene.

Norsk strid

Det er imidlertid strid mellom bransjen og norske forbrukermyndigheter om den såkalte femårsregelen.

Mens bransjen mener at en mobiltelefon ikke man forventes å vare mer enn den vanlige garantitiden på to år, mener både Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget at telefonene skal ha en reklamasjonstid på hele fem år – altså lenge etter at de fleste har kastet dem og erstattet dem med nyere teknologi.

Kilder:
Which
BBC

Stikkord: Mobil