Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Opptakere dreper TV-reklame

Harddisk-baserte TV-opptakere vil på sikt skade annonsemarkedet for kommersielle TV-stasjoner, spår amerikanske eksperter.

Jamo DVR50
I følge en analyse publisert i fagtidsskriftet TV Week vil de digitale videomaskinene på lang sikt bety vesentlig reduksjon i inntektene for TV-stasjonene.

Korter ned filmen

Årsaken er at folk på en enkel måte kan fjerne reklamen når de ser på opptaket. Dette kan man gjøre både på PC-versjoner med videokort, kabel- og satelittdekodere med harddisk og opptakere med harddisk og DVD-brennere som kobles til TV.

En film som blir tre timer lang med reklameinnslag kan enkelt reduseres til sin opprinnelige lengde på en og en halv time.

Hopper over 60 prosent

Også på kort sikt vil TV-selskapene merke at folk har kjøpt digitale videoopptakere. James Marsh i analysebyrået SG Gowen regner med at antallet amerikanere med slikt utstyr vil ha økt til 11 prosent av husholdningene i 2005 og 15 prosent i 2006.

I løpet av fem år vil veksten i TV-annonsemarkedet synke fra 6.5 prosent i året til 3.8 prosent, hevder Marsh.

Marsh viste til undersøkelser som viser at de som bruker digitale videoopptakere hopper over 60 prosent av annonsene når de ser på opptaket i ettertid.

Stikkord: lydogbilde