Annonse


– Mobil på tog farlig

Tsuyoshi Hondo er professor ved det statlige Tohoku-universitetet i Japan. Hans spesialområde er statistisk fysikk. Han mener at påslåtte mobiltelefoner i en togkupé akkumulerer elektromagnetisme. Dermed kan det som hittil har blitt regnet som uskyldige doser samlet utgjøre en langt større dose enn det som er anbefalt i internasjonale forskrifter, hevder professoren.

Øresus

I en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of the Physical Society of Japan skriver Hondo at han oppdaget fenomenet under en togtur. Som pendlende japanere flest hadde han på seg øretelefoner, og merket plutselig kraftige forstyrrelser.

Han ringe sporenstreks til de som produserte lommestereoen. De bekreftet at det faktisk var mobiltelefonene som var problemet.

Professoren begynte dermed å studere fenomenet, med en arbeidsteori om at togets vegger reflekterte bølgene slik at effekten ble forsterket.

Annonse


Øker dramatisk

Strålingen fra en mobiltelefon varierer med styrken på signalene fra basestasjonen. Gjennomsnittlige maksverdier er 0.27 watt for en telefon med det japanske digitale systemet. Denne verdien kan øke dramatisk dersom signalet fra basestsjonen minsker betraktelig, slik det ofte gjør om bord på et tog i fart.

I følge profesor Hondo øker den elektromagnetiske strålingen fra telefonene til et nivå som tilsvarer 50 til 100 prosent av det en mikrobølgeovn produserer på laveste styrke.

Mikrobølge-kokt

Med andre ord blir passasjerene teoretisk sett «kokt», omtrent som den berømte katta som historien vil ha det til at en amerikansk husmor tørket i sin mikrobølgeovn (og gikk til rettsak etterpå for å få erstattet).

Formildende omstendighet er vinduene, som lar noe av strålingen slippe ut. Samtidig har seter og klær en absorberende effekt.

Over faregrensen

Hondos konklusjon er likevel at dersom 50 prsoner i vogna har mobilen sin på, vil strålingen nå faregrensen som er satt av International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). Deres verdier brukes blant annet av Verdens Helseorganisasjon (WHO).

Japanske myndigheter er lite villige til å innføre restriksjoner på mobilbruk i tog. De henviser til at selv om verdien i et gitt tilfelle skulle overstige ICNIRPs faregrense, vil tidsintervallet være såpass lite at ingen vil ta skade av det.

Professoren står imidlertid på sitt, og krever at både myndighetene, mobilselskapene og togselskapene gjør mer for å undersøke om det finnes en helsefare.

Annonse