Annonse


Japansk WAP større enn Internett

Det fører til at iMode både blir e-post og SMS samtidig. Men for å sende post må brukerne logge seg inn via en internettleverandør, og adressere på samme måte som med e-post. Som regel er det mobiloperatøren som også leverer Internett.

Likt system

iMode virker på mange måter som WAP. Sidene er laget i et programmeringsspråk som er en variant av HTML, men litt enklere. Ved hjelp av iMode-mobilen kan abonnenten lese nyheter, se på tegneserier, sjekke bankkontoen, selge og kjøpe aksjer, reservere flybilletter og sjekke togtider. Om kort tid kommer også muligheten for å spille populære melodier over telefonen.

– Jeg synes det japanske systemet var ganske likt vår WAP, forteller Telenor Mobils produktdirektør Knut Oppegaard etter en ukes studietur i Japan.

Få PC-er

Japan har en mobilpenetrasjon på om lag 36 prosent. Av 126 millioner mennesker har 45 millioner mobilabonnement. Men PC-penetrasjonen er lavere i Japan. 80 prosent av elevene på videregående skoler har aldri prøvd Internett.

Annonse


– iMode er lansert mot massemarkedet. Mens WAP – i første omgang – har et noe mer profesjonelt fokus, sier Oppegaard.

Fargeskjermer i Japan

Skjermen på de forskjellige japanske modellene varierer, men på de beste modellene er det fargeskjermer. Forskjellige nye tjenester er under utprøving, også musikk.

– En tjeneste som var populær var å laste ned bilder av popstjerner, og bruke disse som pausebilder på telefonen. Prisen for muligheten til å laste ned et nytt bilde hver dag kostet tilsvarende 25 kroner i måneden, forteller Oppegaard.

Tilsvarende tjenester der en kan hente ned ringelyder var også populære.

Ingen kontantkort

– Men det er litt andre prismodeller enn det vi har. Blant annet er det ofte fast månedspris for å benytte enkelte tjenester, mens vi har lagt an til å betale for bruk. Japanske brukere må også betale for trafikken, sier han.

En forklaring på forskjellene er at forhåndsbetalte tjenester ikke eksisterer på det japanske markedet.

– Vi mener det er lite aktuelt for våre kontantkunder å bli belastet for faste tjenester. Jeg vet at det finnes operatører som har valgt denne modellen, men vi vurderer det som at det vil avvike for mye fra den forretningsmodellen som vi har lagt oss på, sier Oppegaard.

Annonse