Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mener Stepstone overdriver

Konkurrentene til StepStone, Jobmatch og Jobline, er kritiske til StepStones oppfatning av virkeligheten.

Jobmatch mener i følge Dagens Næringsliv at StepStones teknologi er akterutseilt, og at deres krav på å ha Europa- herredømme på dette markedet innen rekkevidde er noe overdrevet.

Prestisjetap
Toppsjefen i StepStone, Giles Clarke, hevder at konkurransen i Norge knapt er merkbar, men mistet likevel prestisjekunden Kreditkassen til Jobline nylig. I følge banen var Jobline både billigere og hadde bedre brukervennlighet.

Tallenes tale
Konkurrentene bestrider ikke at StepStone har hegemoniet på dette markedet her til lands, men Jobline gjør krav på, stadig ifølge Dagens Næringsliv, å ha flere CVer og høyere trafikktall enn StepStone.

Strategi
Selskapene har også en svært forskjellig strategi med hensyn til rubrikkannonser. StepStone mener på sin side at avisen må innse at slaget om rubrikkannonsene er tapt, mens Jobmatch hevder at lokalavisenes grep om lokalmarkedet er det beste utgangspunktet for å bygge en sterk tjeneste for jobbformidling online.

Informasjonsdirektør Karl Fredrik Agnalt i Stepstone sier til ITavisen at reglene for børsnotering stiller strenge krav til dokumentasjon når opplysninger gis ut til allmennheten.

– Disse skal være kontrollert av en autorisert tredjepart, hevder han, og slår fast at han derfor er trygg på at opplysningene Stepstone har gått ut med er korrekte.