Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Året med lange telefonnumre

OSLO: Når de nye teleoperatørene nå kommer på banen med sine tilbud, er en av de aller første tjenestene riks- og utenlandstelefoni, der du først slår et firesifret prefiks før det vanlige telefonnummeret. Nå tilbyr telefonprodusentene løsninger som gjør at du slipper å taste prefikset hver gang.

Etter at teleoperatørene på senhøsten i fjor fikk sine prefiks-koder tildelt, har store dagsavisannonser før jul profilert disse sifrene. «Så enkelt er det å spare penger» heter det i én annonse, der svaret er en firesifret kode foran alle telefonsamtaler unntatt lokalsamtaler.

Fram med bruksanvisningen
En rekke telefoner har mulighet til å lagre den firesifrede koden i et kortnummer, slik at du bare «fyller på» med resten av telefonnummeret du skal ringe. Mange vil dermed kunne komme langt ved å lete fram bruksanvisningen fra mørkeloftet og lagre prefikset.

Automatisk billigst
Nå kommer imidlertid produsentene av telefoner og sentraler på banen med løsninger. Ascom Telecom Norway forteller at deres nye ISDN-telefoner og sentraler nå leveres med et system som kalles «least cost routing». Med dette systemet vil telefonen/sentralen selv automatisk velge de fire ekstra sifrene. Dermed kan du selv bare fortsette å slå de numrene du er vant til. Automatikken sørger for at prefikset blir lagt til.

Systemene støtter også flere teleoperatører, ved at deres prislister legges inn i systemet. Da vil – ifølge reklamen – den rimeligste operatøren for akkurat den samtalen velges.

Ascom Telecom Norway AS er et heleiet datterselskap av det sveitsiske Ascom-konsernet med over 14.000 ansatte over hele verden.
Stikkord: Mobil