Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple vurderer å utvide batteriprogrammet. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Apple har visst om batteriproblemene til iPhone siden 2016

Sinte kunder har rettet 50 massesøksmål mot selskapet.

I et brev sendt til amerikanske myndigheter, skriver Apple at det opplever høy etterspørsel – noe som kan være årsaken den lange ventetiden – etter bytte av iPhone-batterier. Selskapet melder at det vurderer å gi rabatter til kunder som betalte full pris på batteriet.

USA ønsker svar

Nyhetene kommer etter at myndighetene i landet ønsket svar på Apples batteriskandale der det ble avslørt at selskapet forringet ytelsen til flere iPhone-modeller uten å opplyse kundene om det. Flere tror at Apple gjorde dette for å få kundene til å oppgradere til nye iPhoner, noe selskapet avviser og hevder det ble gjort for å hindre skade på viktige komponenter.

I brevet kommer det frem at Apple lanserte oppdateringen som endrer ytelsen i januar 2017, men at det ikke opplyste om dette før en måned senere. Samtidig avslører Apple at det har visst om problemer, som skyldes produksjonsfeil, siden høsten 2016.

Sjekk denne iPhone X-klonen til 1300 kroner.

Vurderer utvidelse

Apple opplyser også at det vurderer å utvide batterierstatningsporgrammet. Etter planen stanser dette tilbudet i desember senere i år.

iPhone 8 og X skal ikke være berørt av batteriproblemene og Apple lanserer en ny funksjon i iOS 11.3 som lar brukerne selv styre ytelse og batteri.

Selskapet er rammet av over 50 massesøksmål, skriver Reuters, som er relatert til batteriavsløringene i iOS 11.

 

Kilde:
Reuters

Stikkord: Apple, iphone