open grandland
Opel Grandland er bygget på en plattform som leverer opptil 700 km rekkevidde.

Annonse


Konseptet har blitt virkelighet

Opel sin konseptbil “Experimental” har blitt virkelighet. Navnet er “Grandland.”

Lanseres i Norge i vinter

Noe av det viktigste med lanseringen er det faktum at bilen er basert på “STLA Medium”-plattformen: “STLA Medium er den første av fire globale elbilplattformer. Disse ble lansert på Stellantis’ EV Day i 2021. Plattformen er grunnlaget for selskapets fremtidige produkter, og er nøkkelen for å oppnå de ambisiøse målene i Stellantis som omtales i strategien “Dare Forward.”

Det foreligger ikke priser enda, men Opel opplyser om at bilen lanseres i Norge på slutten av året.

Totalt tilbyr den nye Grandland over 35 liter oppbevaringsrom i interiøret – fra Pixel Box og telefonlommene på ryggstøttene til forsetene, til det store oppbevaringsrommet under midtkonsollen som også rommer et 12V-uttak. Akselavstanden på hele 278,4 centimeter, og en bratt vinkel på bakluken, gir svært god plass både til passasjerer og bagasje. Baksetene kan legges ned 40:20:40 med en total lastekapasitet på 1,641 liter.

Opel

Grunnpillarene i den nye plattformen rekkevidde på mer enn 700 kilometer, firehjulsdrift, rask ladetid og det som omtales som “overkommelig pris.” “STLA Medium er den første av fire globale elbilplattformer som nå skal lanseres fortløpende,” opplyses det.

Annonse


“En milepæl”

– Nye Grandland er en milepæl for Opel. Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUVen Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

Fordelen med STLA Medium-plattformen er plass til et stort 98 kWh batteri. Det gir Grandland en rekkevidde på opptil 700 km. Det er også interessant dempe-teknologi: “Grandland er utstyrt med støtdempere som har frekvensselektiv demping (FSD). Det betyr at den har en sekundær hydraulisk krets i demperkammeret for mekanisk å tilpasse bevegelsen i forhold til frekvensen som demperen beveger seg i. Avhengig av situasjonen, veiforhold og kjørestil, gjør dette at du kan kombinere komfort ved ujevnt underlag, med stabilitet ved bremsing, gjennom svinger og ved høye hastigheter som på Autobahn.”

Bilen kombinerer også standard førerdisplay og “head up”-skjerm med mulighet for et “Pure”-modus som reduserer informasjonen på førerdisplayet, head-up-displayet og hovedskjermen. Ifølge Opel sikrer dette mindre distraksjoner når man kjører om natten, eller i regn. Opel har ikke gjort alt hel-digitalt, da ofte brukte innstillinger som klimakontroll også betjenes med fysiske knapper.

Annonse