Apple sliter med iPhone: ferske tall avslører over fem millioner færre solgt i første kvartal 2024 sammenlignet med samme periode i fjor.
“Smarttelefonmarkedet er på vei ut av turbulensen de siste to årene, både sterkere og endret”
Tidligere denne måneden rapporterte vi at Samsung hadde tatt igjen Apple i første kvartal i år etter at Apple stakk av med seieren for flest solgte mobiler totalt i løpet av 2023:
I januar meldte vi at Apple hadde klart, for første gang på 13 år, å selge flere mobiler enn Samsung globalt. “Ifølge begge (red. anm: analysebyråene IDC og Canalys) klarte Apple i 2023 å selge flere mobiler enn Samsung – imponerende med tanke på at den Sør-Koreanske giganten tilbyr mange flere modeller: Apple klarte å selge 234,6 millioner iPhones, mens Samsung “kun” klarte 226,6 millioner enheter. Dette ifølge tall fra IDC.
Nå er analyse-selskapet tilbake med flere tall som peker i retning på 50,1 millioner solgte Apple-mobiler i første kvartal, det er en nedgang på 9,6 prosent og 55,4 millioner solgte i samme kvartal i fjor:
“Samsung står sterkere nå”
IDC peker på generell optimisme i markedet, om enn ei ikke i Cupertino som ikke bare må observere færre solgte iPhones, men som etter at bil-prosjektet ble kansellert, må finne den nye store tingen.
“Selv om Apple klarte å erobre topplasseringen på slutten av 2023, hevdet Samsung seg med suksess som den ledende smarttelefonleverandøren i første kvartal. Mens IDC forventer at disse to selskapene vil opprettholde sitt grep i premium-segmentet av markedet, har gjenoppblomstringen av Huawei i Kina, så vel som bemerkelsesverdige oppsving fra Xiaomi, Transsion, OPPO/OnePlus og Vivo vil trolig endre med at at begge OEM-er jakter etter områder å utvide og diversifisere.”
Det er et maktskifte blant de fem største selskapene, som sannsynligvis vil fortsette ettersom markedsaktørene justerer sine strategier i en verden på vei tilbake. Xiaomi kommer sterkt tilbake fra de store nedgangene de siste to årene, og Transsion er i ferd med å bli en stabil tilstedeværelse i topp fem, med aggressiv vekst i internasjonale markeder. Mens topp 2-spillerne begge så negativ vekst i første kvartal, ser det ut til at Samsung er i en sterkere posisjon totalt sett enn de var de siste kvartalene.
IDC
Annonse