HyperX Cloud III Wireless
HPs HyperX spill-avdeling er aktuelle med tredje generasjon trådløse hodetelefoner i Cloud-serien. De spiller bedre enn de ser ut. Bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


Ikke la deg lure – “HyperX Cloud III Wireless”

HyperX er HP sin spill-merkevare. Nå har jeg tatt for meg produsentens nyeste hodetelefoner for spillere, HyperX Cloud III Wireless.

Introduksjon

Jeg er ikke godt kjent med selskapets spilll-mus og tastatur, men har alltid hørt om “Cloud”-serien hodetelefoner, uten å fått testet dem. Til nå. Det passer bra, for selskapet lanserte i vinter tredje generasjon Cloud III Wireless-hodetelefoner til PC, Playstation 4, 5 og Switch.

Jeg har ikke glemt Xbox, for det er ikke støtte. Dumt, men sånn er det om man velger Sony eller Microsoft: svært sjelden er det støtte for alle tre samtidig. Det er heller ikke Bluetooth å finne, noe som ikke spiller noen rolle for meg, men som man selvsagt må være klar over om ønsket er et par man også kan ta med seg når man ønsker å høre på musikk med mobilen. Det er en uvanlig mangel.

Spesifikasjoner (rundt 2000 kroner)

  • Opp til 120 timer batterilevetid
  • Vinklede 53mm høyttalere
  • Avtagbar mikrofon med dempe-indikator
  • DTS Headphone:X Spatial Audio
  • Volum-hjul
  • 2,4 GHz Connection
  • 342g

Design

Ikke for å være stygg, men kanskje litt: designet minner om gaming-hodetelefoner anno for-en-god-stund-siden. Det ser ikke ut for mine øyne at HyperX bryr seg nevneverdig om å prøve å “lure” gamere til å handle dem: boksen er billig, det finnes ingen RGB-lys og ja, det er ikke mye å si utover at det ikke er “flashy” opplevelse på noen måte.

Annonse


I stedet er de praktiske. Det er lett å finne på-knappen som er ekstra stor på venstre side rett over USB C-ladeinngangen. På høyre side har de implementert et volum-hjul, noe som alltid er en god ide, men som er litt for liten. Det er en gjenganger at slikt er for smått, for i kampens hete ønsker man ikke å måtte lete. Etter noen timer bruk blir man vant til det, men jeg finner uansett at jeg griper etter volum-hjulet på tastaturet i stedet for å satse på at jeg treffer. Dette er ikke et stort ankepunkt, men verdt nok å nevne.

USB A eller C – ditt valg:

Vekten på 342g gjør ikke disse til lettvektere: selv Razer BlackShark V2 Pro i 2023-drakt (les testen) veier mindre med sine 320 g. Merkelig nok føles de ikke tunge på, fordi de er balansert på en smart måte, og komforten er ditto god. Ønsker du overraskende lette hodetelefoner gå for Sony Inzone H5 (les testen) som kun veier 260 g, men merk at 3D-lyden ikke er like god.

Lyd og funksjoner

Der designet er kjedelig er lyden heldigvis det motsatte. Uten EQ er lydbildet balansert på en måte som gir mening, for du kan selv stille på den ene eller andre måten om det blir for lite bass eller diskant. Jeg valgte å gå for standard-innstillingene. Elementene er de samme som i forgjengeren, men er vinklet for bedre lyd. Jeg har ikke testet Cloud II, og kan derfor ikke gå god for at dette trikset, som er utbredt i alle klasser hodetelefoner, gir en større effekt denne gang.

Jeg har allerede klaget over at de ser kjedelige ut; kanskje det er et psykologisk triks, for da jeg kjørte i gang spill ble jeg overrasket over hvor god lyden er. Det er masser av kraft i lydbildet, og med Ngenuity (for et navn!), som er HyperX sin gaming-programvare for alt av spill-utstyr, aktiverer man DTS:X med et enkelt klikk. Der jeg i flere hodesett-tester har klaget over for dårlig 3D-lyd, gjør HyperX det langt bedre i samarbeid med DTS og tredje generasjon.

Ingen slår dog SteelSeries Arctic Nova Pro Wireless sin programvare der man kan justere nærmest alt, og Ngenuity er veldig “minimalistisk” for å bruke en diplomatisk tone. Pluss for ikke å prøve å selge oss andre produkter som Razer prøver på med Synapse.

Det pøses ikke akkurat på med innstillinger…
…men utviklerne har en ordlyd jeg liker.

Konklusjon

Det store ankepunktet, om du ikke er som meg og ikke kunne brydd deg mindre, er mangelen på Bluetooth. Det er et merkelig valg. Jeg kan ikke huske å ha testet hodetelefoner for spillere uten 2,4GHz og Bluetooth og med mulighet for simultan kobling. Heldigvis er ikke prisen den høyeste, men ikke lavest heller. Det er da noe at man befinner seg i midten, men leverer på det viktigste: lyd og komfort.

Lyden er god, komforten ditto og programvaren er så enkel og hyggelig at sjansen for å la seg irritere er på rundt 0,1 prosent. Jeg vil også gi pluss for god kraft i et balansert lydbildet og med bedre 3D-effekt enn jeg hadde forventet.

Ikke la deg lure – “HyperX Cloud III Wireless”
Vi konkluderer
HyperX Cloud III Wireless fokuserer på lyd, komfort og batterilevetid, og gjør det svært godt på alle punktene. Der de kommer til kort for 2000 kroner er mangelen på Bluetooth som er merkelig og et kjedelig design.
Leservurdering53 Vurderinger
2.2
+
Kraftig lyd
Presis 3D-lyd
God batterilevetid
God komfort
Enkel programvare
-
Kjedelig design
Mangler Bluetooth
8.5

Annonse