Razer BlackShark V2 Pro
Razer BlackShark V2 Pro 2023 leverer god lyd, komfort og batterilevetid, men 3D-lyden kunne vært bedre og det samme programvaren som styrer den. Bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


Som tanks for ørene – “Razer BlackShark V2 Pro”

Jeg er ikke overrasket over at Razer sendte meg musen Razer Viper v3 Hyperspeed, som fremdeles er min favoritt, og som jeg belønnet med 9 av 10 poeng og deres Blackshark V2 Pro i 2023-utgave. Årsak: det er en skikkelig bra mus – klarer de å følge opp med et like bra hodesett?

Introduksjon

Begge produktene er enkelt designet med det samme designspråket. Razer kan markedsføring. Det er lett å la seg forføre av den fine innpakningen, de smarte fargevalgene og de store ordene. Samtidig er det er ikke noe tull med noen av dem, og de er laget for gaming med fokus på mye av alt i lydbildet.

Der visse produsenter kan være for glorete, noe som er helt greit en gang i blant, er målgruppen til dette hodesettet for de som vil plugge inn og kaste seg inn i favorittspillet uten å tenke over RGB-fargekombinasjoner. I så måte matcher Razer musen v3 Hyperspeed.

Spesifikasjoner (ca. 2400 kroner):

  • Pustende minneskumputer
  • SmartSwitch-knapp
  • Type-A-dongel eller Bluetooth 5.2
  • 320 g
  • Opptil 70 timers batterilevetid
  • THX Spatial Audio
  • Razer HyperClear Super Wideband Mic
  • Razer HyperSpeed trådløs teknologi
  • 12 Hz – 28 kHz – 32 Ω
  • 100 dBSPL / mW @ 1 kHz fra HATS
  • 50 mm – Razer TriForce Titanium
  • Advanced Passive Noise Isolation
  • THX Spatial Audio
  • PC (Type A 2.4 GHz, Bluetooth 5.2) – Bluetooth-kodek: AAC, SBC
  • PlayStation (Type A 2.4 GHz)
  • Android og iOS

Design og funksjoner

De ser ut som et par klokker man bruker i traktoren for å slippe å bli døv, kanskje med radio på. Det er kanskje litt å ta av, men det er det første jeg tenkte på. Designet gir inntrykk av de tåler mye, og jeg har under testperioden ikke funnet noen årsak til at dette trolig ikke stemmer.

Annonse


Du finner på venstre siden et stort hjul for å styre volumet, noe jeg setter pris på. Det er overraskende mange produsenter som roter til dette enten ved å gjøre hjulet for lite, baker det for langt inn i “kroppen”, eller plasserer det feil sted – ikke Razer, heldigvis.

Koppene er mer enn store nok, men hodesettet presser kanskje litt for hardt mot hodet. På den annen side er den passive lyddempingen god.

Mindre pris setter jeg på at på-knappen er liten, svart og med bittesmå ikoner som jeg må lyse opp med mobilen om jeg sitter i mørket og spiller, og det gjør jeg jo til tider. Nå husker jeg naturligvis hvilken knapp som skrur på hodesettet, men til neste gang kan det være smart å gjøre nettopp den knappen litt ru. Over på-knappen, som må holdes inn i litt for mange noen sekunder for å skru av og på, finner man demping av mikrofonen. I bunn? Der er inngangen for mikrofon, samt USB C. Den eneste på høyre kopp er en Bluetooth-svitsj.

Som vanlig er det Razers Synapse-programvare man styrer hodesettet med. Selskapet er på nippet til å lansere versjon 4, men enn så lenge må vi leve med versjon 3 som ble oppdatert et par ganger under testperioden. Mer om det snart. Jeg er ikke super imponert over grensesnittet som ser litt stygt ut, men det gjør jobben.

Om du har et Razer-lydprodukt har du kanskje merket at THX Spatial Audio rett og slett ikke har fungert på en god stund. Dette ble rettet under testperioden, mer nøyaktig en drøy uke før jeg publiserte denne testen. 3D-lyden er OK, men ikke noe som vil blåse deg av banen. I stedet tar Razer det langt roligere enn SteelSeries på den måten at de ikke overdriver kanal-seperasjonen. Lyden blir heller ikke overveldende “digital” og rar, noe jeg setter pris på, men jeg savner innstillinger for 3D-miksen – det er ikke en gang mulig å øke eller dempe den. Den er bare på eller av.

Lyd

Apropos lydbildet er det tøft. Jeg tipper at runde kopper hjelper lyden til å tøffe seg slik som den gjør. Det er litt mer bass enn snittet, men det er ikke for mye som Sony byr på med sine Inzone H5 om man aktiverer bass-“forbedringen,” som når man aktiverer ekstra bass med BlackShark.

Til prisen på over 2000 kroner i 2023 forventer man lyd i denne klassen, men ørene mine har vanskeligheter for å påstå at den er mye bedre, eller bedre, enn lyden de jeg nevnte fra Sony Inzone leverer, og de koster 400 kroner mindre. Jeg vil nok påstå at 3D-effekten er noe bedre med Razers. De har begge til felles at de støtter PC og Playstation, og ikke Xbox.

Det er vel verdt å merke seg at ikke alle spill støtter THX 3D-lyd. Her finner du Razers liste over støttede spill.

Konklusjon

Razer kan det å designe produkter som matcher lydbildet som serveres, så også med Blackshark V2 Pro 2023. De er lettere enn de ser ut som, men slår ikke Inzone H5 som jeg bemerket er veldig lette med sine 260 g, men bittelitt lettere enn HyperX Cloud III Wireless (330 g) som jeg for tiden tester.

Jeg klarer ikke å finne noen store negativer med Razers nyeste hodetelefoner, og jeg finner heller ikke noen virkelig store høydepunkter. Det beste med designet er det store volum-hjulet at de nok tåler en støyt. Jeg kan ikke gå god for dette da jeg ikke ble så sint at jeg kastet dem mot veggen.

Jeg er ikke glad for at man må holde inne den lille på-knappen så lenge for å skru dem på, og 3D-lyden er ikke så veldig imponerende. Til syvende og sist er lydkvaliteten så god man forventer av et par hodesett til over 2000 kroner, så får vi håpe at Razer ikke roter til Synapse igjen.

Som tanks for ørene – “Razer BlackShark V2 Pro”
Vi konkluderer
Razers oppgraderte BlackShark V2 Pro gjør få feilgrep, men serverer heller ikke lyd eller 3D-lyd som er mye bedre enn andre produkter i segmentet gaming-hodetelefoner, og de er heller ikke lettest.
Leservurdering0 Vurderinger
0
+
God lydkvalitet
God balanse mellom diskant og bass
Robuste
Den passive lyd-demping er bra
-
Litt for dyre
Ikke den beste 3D-lyden
Skulle hatt flere innstillinger spesielt for 3D-lyd
Presser kanskje litt for hardt mot hodet
8.1

Annonse