teslaerbannlystfrakinesiskby
Beidaihe i Kina forbyr Tesla-er i minst to måneder grunnet en rekke topp-møter i kyst-byen. BIlde: Google

Annonse


I denne byen forbys Tesla-er

Elon Musk, Tesla og Kina har i hovedsak et godt forhold, selv om Musk mener at kinesiske Xpeng har stjålet autopilot-programvaren deres.

Tesla og Kina har ikke alltid har et enkelt forhold

Det var sommeren 2019 nyheten sprakk:

Det kommer frem av søksmålet, som ble levert av Tesla i mars i år. Personen det er snakk om, Guangzhi Cao, innrømmer at han skaffet seg tilgang til kildekoden og lastet den opp til en privat iCloud-konto i form av zip-filer. Cao var en av rundt 40 mennesker som har tilgang til kildekoden for Autopilot-systemet. 

ITavisen, 11. juli 2019

Utover denne og en episode med en tidligere eks-medarbeider, har det ikke stormet rundt patenter og søksmål, trolig også fordi Elon Musk er mer i søkelyset i forhold til Twitter-oppkjøp og jobb-kutt hos Tesla.

Vil dette problemet blusse opp i Kina?

Men nå er Kina og Tesla i søkelyset igjen, om enn ikke i forhold til patenter, men det faktum at Kina ikke stoler på hvor videoopptakene bilene gjør med alle kameraene sendes og oppbevares.

Annonse




Allerede i fjor var dette et tema:

Tesla-er er bannlyst fra militære baser i Kina og personell der får ikke lov å kjøre bilene. Dette fordi de jo faktisk tar opp video for å gjøre AI-en bedre – det kan være sensitiv informasjon på slike områder, derfor har Kinesiske myndigheter begrenset tilgangen. Det gir mening: militære områder har ofte fotoforbud uansett hvor man er i verden.

ITavisen, 22. mars 2021

Siden den gang har Tesla opprettet et datasenter i Kina, men det er ikke nok for kystbyen Beidaihe som rett og slett har bannlyst alle Tesla-er fra sine veier i to måneder. Årsaken skal være er topphemmelige møter blant den politiske ledelsen i landet, og at de ikke ønsker at bilene snapper opp informasjon om hvor enkeltindivider beveger seg.

Uansett er Teslas planer for landet store: de ønsker å doble produksjonskapasiteten i Shangai der de har en Gigafactory.

Kinas ledelse holder ofte møter i havnebyen, og ønsker nå å holde Tesla borte i minst to måneder fra samtlige av veiene. Bilde: Google

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse