Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple påstår de siden 2009 har brukt mer penger på service enn de har tjent. Inkluderer dette tilbakekallinger av defekte produkter eller deler selskapet ha måttet ta kosten for? (Ill.: Apple)

Apple sier de ikke tjener penger på iPhone og MacBook-service – tror du på dem?

Svarer også på andre interessante spørsmål.

USA har bedt Apple svare for seg hva angår App Store og reparasjon av egne produkter i Apple Stores.

Nå har Apple svart dem i forhold til servicedelen av selskapet, og det er overraskende lesning.

Ingen kunder tror Apple på dette

Apple tar seg alltid godt betalt og gjør alt de kan for å tjene så mye penger som mulig på alle måter – dette gjelder for ethvert selskap som vet hva de driver med, men Apple har legendestatus i forhold til hvor mye fortjeneste de henter ut per solgte produkt.

Så når Apple hevder at de ikke tjener penger på service i det hele tatt, er det ikke bare vi som er overrasket, men alle som har vært innom en Apple Store.

For; som regel tar selskapet svært mye penger for å reparere et produkt, selv om delene i seg selv ikke nødvendigvis er så unike eller dyre. Ofte må kundene uansett ofte erstatte hele enheten da selskapets produkter også er vanskelige å reparere, også for Apple.

En Apple-avdeling som går i minus? Utrolig.

Selskapet mener uansett at de har brukt mer penger på service enn hva de har tjent siden 2009.

Det er vanskelig å skjønne hvordan de kan operere en del av businessen sin i tap uten å ta grep – kanskje inkluderer tallene tilbakekallings-program der Apple har måttet punge ut for egne feil?

Det er også andre interessant svar Apple har gitt til det amerikanske Huset, blant annet at de «ikke gjør noe for å forhindre forbrukere i å oppsøke eller bruke verksteder som tilbyr et bredere spekter av reparasjoner enn de som tilbys av Apples autoriserte teknikere. Kundene står fritt til å bestille service fra ethvert verksted kunden måtte velge«.

Dette kan AASPs («Apple Authorized Service Providers») reparere

Selskapet sier også at Apple-autoriserte service-forhandlere kan utføre akkurat den samme servicen på produktene som Apple Stores kan.

I august 2019 skrev Apple følgende på sin norske side:

«Apple presenterte i dag et nytt reparasjonsprogram som gir kundene flere alternativer for de vanligste iPhone-reparasjonene som ikke dekkes av garantien. Apple kommer til å forsyne flere uavhengige reparatører – både små og store – med de samme originale delene, verktøyene, reparasjonsveiledningene og diagnostikken som for Apples autoriserte serviceleverandører (AASP). Programmet lanseres i USA med planlagt utvidelse til andre land.»

Dette inkluderer på iPhone:

  • Skjerm
  • Batteri
  • Høyttaler
  • Kamera

MacBook:

  • Topp-dekselet
  • Dekselet på undersiden
  • Hovedkortet
  • SSD
  • RAM
  • Vifter
  • Skjerm
  • Trackpad
  • Høyttalere
  • Batteri
  • Interne fleks-kabler
  • Antenner
  • Touch ID
  • Små kort for I/O og lyd etc.
  • Strøm-kabler og andre kabler

Om brukervalg i iOS

Den store Microsoft-rettsaken på 90-tallet handlet om at myndighetene mente at selskapet bedrev monopolisme ved å blant annet inkludere en nettleser i Windows noe som medførte at en rekke konkurrenter, deriblant Netscape, måtte gi opp.

Mange av de samme spørsmålene ble stilt Apple, og her er deres svar i forhold til standard-app-valg:

«iPhone-brukere kan ikke angi en annen nettleser som standard nettleser. Safari er en av appene som Apple mener definerer kjernebrukeropplevelsen på iOS, med bransjeledende sikkerhets- og personvernfunksjoner. Som bemerket i svar på spørsmål 1, er Safari en «OS-systemapp», som Telefon, Kamera og iMessage, og er designet for å fungere sammen.»

Apples svar på om brukeren kan slette Safari iOS eller ikke:

«Brukere kan ikke avinstallere Safari, som er en viktig del av iPhone funksjonaliteten, men brukerne har mange alternative tredjeparts-nettlesere de kan laste ned fra App Store.

Brukerne forventer at Apple-enhetene deres leverer en flott opplevelse fra første gang de bruker produktet, så derfor inkluderer våre produkter visse funksjoner som nettleser, e-post, telefon og en musikkspiller som en grunnlinje. De fleste forhåndsinstallerte apper kan slettes av brukeren.

Et lite antall apper, inkludert Safari, er “operativsystem-apper” som er integrert i kjernen i OS-et og er en del av den kombinerte opplevelsen av iOS og iPhone. Å fjerne eller erstatte noen av disse operativsystemappene vil ødelegge eller alvorlig ødelegge for funksjonaliteten til enheten.

App Store gir Apples brukere tilgang til tredjepartsapper, inkludert nett lesere. Nettlesere som Chrome, Firefox, Microsoft Edge og andre er tilgjengelige for brukere å laste ned.»

Dette svaret bør du også få med deg

Politikerne stilte også et annet interessant spørsmål som går rett inn i hjertet i problemstillingen prioritet til egne apper på egen maskinvare:

«Mener Apple at det er riktig å gi egne apper funksjonalitet eller funksjoner i iOS som konkurrerende apper har tilgang til? Hvis ja, vennligst forklar hvorfor. Hvis nei, vennligst forklar hvorfor ikke»

Apples svar:

«Apple har lenge ment at en integrert produktutvikling, altså koblingen mellom maskinvare, programvare og tjenester, resulterer i de beste produktene.

Ingeniører jobber side om side for å lage de aller beste og sikreste produktene på markedet. Våre utviklingsstrategiske resulterer i et dypt integrert, nesten sømløst produkt. Det ville være vanskelig, om ikke umulig, å tilby samme tilgang til tredjeparter. Disse beslutningene gjenspeiler design og utviklingsvedtak, ikke kommersielle beslutninger.

Apple kan vise til at vi ofte deler innovasjonene og teknologiene som er skapt av oss med tredjepartsutviklere, inkludert de som konkurrerer mot Apple. Dette inkluderer en forskjellige utviklerverktøy som ARkit, som hjelper utviklere med å bygge AR-opplevelser for brukere på iOS, Core ML, slik at utviklere kan ta fordelen med CPU, GPU og Neural Engine for å integrere den nyeste nyskapende teknologien i maskinlæringsmodeller i appene sine.

Utviklere kan også dra nytte av Siri gjennom bruk av Apples SiriKit-rammeverk. Andre eksempler på Apple-teknologi som utviklere har fått tilgang inkluderer: Face ID, Touch ID, 3D Touch, Force Touch og CarPlay.

Kilde:
docs.house.gov

Stikkord: Apple, iphone, mac, macbook, politikk