Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook kommenterer saken til WSJ. (Ill.: Tobias Dziuba/Pexels)

Facebook ønsket å motta kundedata fra banker

Det likte ikke bankene.

Facebook har etter Cambridge Analytica-skandalen fått et par solide riper i lakken. Avsløringer som har dukket opp i tiden etter, har ikke bidratt positivt for ryktet til det sosiale mediet.

Tok avstand

The Wall Street Journal (betalingsmur) melder at Facebook forsøkte å få tilgang til finansiell informasjon om kundene. Selskapet skal ha bedt banker om å få bruke kundedata som ble sendt via Messenger. Lynmeldingstjenesten er blant annet en plattform som gjør det mulig for bedrifter å kommunisere direkte med kundene.

Denne informasjonen ønsket Facebook å bruke til ting som annonsering, forteller The Wall Street Journals kilder. Flere banker – rapporten nevner American Express, Bank of America og Wells Fargo – skal ha tatt avstand fra dette, spesielt hva personvern gjelder, og inngått avtaler som begrenser hvordan Facebook bruker informasjonen som sendes gjennom Messenger.

Enkelte banker valgte i tillegg å fjerne muligheten for kundene å kontakte dem via Messenger for å forhindre at Facebook fikk tilgang til sensitiv data.

Facebook kommenterer saken

Overfor avisen sier en Elisabeth Diana, en talsperson for Facebook, at det sosiale mediet ikke bruker kundenes finansielle informasjon for såkalt målrettet annonsering.

– Som mange andre selskaper samarbeider via med finansielle institusjoner for å forbedre folks handleopplevelse. For eksempel bedre kundesørvis og folk velger å bruke disse opplevelsene. Vi er tydelig overfor våre partnere at det er kritisk at brukernes informasjon er trygg og sikker. Det har alltid vært vår prioritet.

 

Kilde:
The Wall Street Journal (betalingsmur)

Stikkord: facebook