Hopp til navigasjon Hopp til innhold
OPPO lanserte F1 tidligere i år. (Ill.: OPPO)

Denne mobilprodusenten øker med 136 prosent

Mens Apple faller med nesten 15 prosent.

Torsdag 30. juni avsluttet årets andre kvartal og nå, en snau måned senere, begynner kvartalsrapportene å dukke opp.

Øker stort
Vi har allerede sett på de svært positive tallene til Samsung og de ikke altfor positive tallene for Apple og iPhone – selv om de nylig rundet 1 milliard solgte.

Selv om Samsung er et av selskapene som økte mobilleveransene dette kvartalet, rundt 8 prosent, er det et kinesisk selskap som øker mest, viser tallene til Strategy Analytics.

OPPO, som ikke nødvendigvis er den mest kjent produsenten for oss nordmenn, økte leveransene med hele 137 prosent fra 7,6 til 18 millioner mobiltelefoner.

Vi testet Huawei P9: – Du får neppe en bedre mobil til den prisen.

Samsung og Huawei øker
Huawei er også en av vinnerne dette kvartalet og kan vise til en vekst på nesten 5 prosent fra 30,5 til 32 millioner smarttelefoner. De har fortsatt et stykke igjen hvis de skal nå målet om å bli nummer én.

Totalt ble det solgt 340,4 millioner smarttelefoner dette kvartalet. Opp 0,7 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor der det ble solgt 338 millioner smarttelefoner.

I årets første kvartal var nedgangen på 3,11 prosent. Strategy Analytics skriver at de tror at det globale smarttelefonmarkedet opplevde en bunnotering i årets første kvartal og tror at det er tilbake til vekst for årets to siste kvartaler. Mye takket være produktlanseringer fra Samsung (Note 7) og Apple (iPhone 7).

Samsung, Huawei og OPPO opp. Apple og Xiaomi ned.
Samsung, Huawei og OPPO opp. Apple og Xiaomi ned.

Merk at tallene er solgt til forhandler og er sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2015.

 

Kilde:
9to5Google

Stikkord: Mobil, oppo