Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nintendo Switch kommer til å glede mange, men spørsmålet er om hvor lenge den vil gjøre det. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

TEST: Vi falt nesten helt pladask for Nintendo Switch

Spilltest: Men mange viktig spørsmål gjenstår.

Nintendo opplevde vanvittig suksess med konsollen Wii – som i skrivende stund har rundet godt over 100 millioner solgte – og knuste konkurrentene Sony PlayStation 3 og Microsoft Xbox 360 i konsollmarkedet.

Den japanske giganten åpnet et helt nytt marked for casual spilling takket være den spesielle Wiimote-kontrollerne og tilhørende spill. Dette fikk Microsoft og Sony til å slå tilbake med henholdsvis Kinect og Move. Kinect ble en umiddelbar salgssuksess for selskapet, men hverken Sony eller Microsoft satser lenger på slik spillteknologi.

Sony føler at virtuell virkelighet er fremtiden, Microsoft satser på blandet.

Konkurranse: Vinn Limited Edition-utgave av Zelda: Breath of the Wild. Vinneren trekkes førstkommende fredag.

Med sine kompromisser
Nintendo klarte aldri å følge opp suksessen til Wii med Wii U. Konsollen har rundet rundt 13 millioner solgte og ligger langt bak PlayStation 4 og Xbox One. Det fikk selskapet tilbake på tegnebrettet og resultatet er hybridkonsollen Switch.

Med Switch bygger Nintendo videre på det de gjorde med Wii med berøringsfølsomme kontrollere og et aldri så lite fokus på casualspillerne, men de sverger også til en stor spillergruppe. Nemlig dem som liker håndholdte konsoller. Switch gir det beste fra to verdener: to konsoller i én.

Det høres jo umiddelbart fristende ut det å kunne ta med seg storspillene på farten og ikke være låst til enten TV-en eller håndholdt modus, men det er ikke nødvendigvis en god idé å blande to gode løsninger i én enhet.

Ytelse og batteri er to av stikkordene her, og begge påvirker hverandre. Man kan ikke få PlayStation 4-grafikk i en håndholdt enhet som samtidig leverer uovertruffen batteritid. I 2017 er ikke det mulig. Det betyr at maskinvaren må justeres deretter og det resulterer i en konsoll som er mye svakere enn konkurrentenes på tross at den lanseres nærmere fire år etter dem.

Nintendo Switch
Den nye konsollen er et av vårens mest omtalte produkter, og det kommer den til å fremdeles være i løpet av året. I hvert fall på spillfronten. Nintendo melder at Switch setter salgsrekorder i USA og Europa, og konsollen virker å være utsolgt i norske butikker. Har Nintendo lansert en ny suksess? Kanskje, er det umiddelbare svaret.

Nintendo Switch består av en hovedenhet der alt av maskinvare ligger. Her finner man en 6,2-tommers på 1280 x 720 piksler. Den drives av en spesialtilpasset utgave av NVIDIAs Tegra-prosessor og har egenskaper som 32 GB lagringsplass (med støtte for minnekort), lydkontakt, Bluetooth, NFC, Wi-Fi og USB-C. Det er selvsagt også plass til spillkortene – som Nintendo kaller dem.

Merk at selv om Switch har støtte for Bluetooth, kan den enn så lenge ikke pares trådløst mot hodetelefoner.

Bakpå Switch sitter den mye omtalte integrerte støtten. Kort fortalt har Nintendo gjort en særdeles dårlig jobb med denne. Støtten er ustabil og fungerer ikke tilfredsstillende nok. Det er mulig at den blir forbedret i kommende konsollrevisjoner, eventuelt får du investere i en annen løsning som holder Switch oppreist.

Skjermen er ikke akkurat supersynlig utendørs.
Skjermen er ikke akkurat supersynlig utendørs.

På siden av konsollene fester man de spesielle Joy-Con-kontrollerne som er noen av de mest spennende spillkontrollerne siden Xbox One Elite. Disse kan brukes i flere ulike moduser: direkte på konsollen, individuelle i enkelte spill og kobles til sammen til én med en kontrollerdokk. Med Switch er de faktisk meget gode å bruke, men kan oppleves litt små i andre omstendigheter og spesielt stikkene føles litt lavere enn ønsket. Jeg vil heller anbefale Pro-kontrolleren til Nintendo.

Den følger dessverre ikke med, men kan kjøpes for 800 kroner. Dyrt vil noen mene, Joy-Con koster enda mer, men for pengene får man virkelige gode kontrollere. Ikke like behagelige som Xbox One-stikkene, men hakket over Sonys DualShock.

Videre har vi Switch-dokken som brukes for å sende bildet til en ekstern skjerm via HDMI. Den fungerer sømløst og akkurat slik man forventer av en dokk av liknende type. Bildet dukker umiddelbart opp på TV-en. I dokket modus kan Switch vise opptil 1080p-oppløsning med 60 bilder per sekund. Opp fra 720p i håndholdt modus, men et stykke bak det Sony og Microsoft satser på med 4K med henholdsvis PlayStation 4 Pro og kommende Xbox Scorpio.

Switch er svært velbygget, men vi føler at Nintendo bommet med den integrerte støtten.
Switch er svært velbygget, men vi føler at Nintendo bommet med den integrerte støtten.

Få må-ha-spill ved lansering
Når dette går i trykken ti dager etter lansering er det 20 spill i Nintendos eShop. Selv om det er et og annet kvalitetsspill i listen, vil jeg ikke klassifisere lanseringslisten som meget imponerende. The Legend of Zelda: Breath of the Wild er selvsagt høydepunktet, og hadde ikke det spillet vært tilgjengelig på dag én, frykter jeg det ikke hadde blitt solgt mange maskinene.

Under testperioden har vi sett på spill som Snipperclips, nevnte Zelda og 1-2 Switch. Førstnevnte er en gøyal hjernetrimmer der to stykker samarbeider med hver sin del av Joy-Con-kontrolleren om å løse de mer og mer utfordrende oppgaver. Målet er å få de to figurene til å passe inn i ulike former.

Videre har vi 1-2 Switch, et spill du kan se oss spille i videovinduet lenger ned i denne saken. Dette er en samling med 28 minispill av svært ulik type. Her bruker to spillere hver sin Joy-Con-del og utfordrer hverandre i blant annet kumelking, hvem som er raskest på avtrekkeren og barbering. Spillet har potensial til å være underholdende på fester og liknende, men 1-2 Switch er en tittel som burde fulgt med i pakken. Til en pris på 440 kroner vil jeg ikke anbefale det for noen.

Zelda er spillet Nintendo håper, og det ser positivt ut med så mange knallsterke anmeldelser, skal selge Switch-konsoller til det forhåpentligvis kommer flere topptitler. Selv om Nintendo er kjent for å ha familiefokus på det meste, er på ingen måte Zelda enkelt, man må være smart, og det er få forklaringer og hjelp å få til å gjøre mye av det den spennende verdenen har å by på – Nintendo legger opp til at du skal finne ut av det selv og virkelig få lyst til å oppdage og finne frem, det klarer de også å mane frem, men det kan være litt tøft i starten for mange av oss som er vant til å få alt servert på gullfat (for ikke å snakke om at det tar ditto lang tid å bli vant til knappe- og menysystemet).

Spillet har en helt nydelig visuell stil og en gigantisk verden du vil vite alt om, men man merker samtidig sporadiske dropp i bildeoppdateringen, spesielt når man slåss. Det er ikke et så stort problem at man blir irritert, men det er klart det forringer opplevelsen noe. Vi gleder oss til å servere den komplette anmeldelsen når vi føler oss klare.

Av interessante titler i eShop finner vi Super Bomberman R og det futuriske kjørespillet FAST RMX. Ser man på prisene Nintendo har sagt, både for maskinvare og spill, virker det som ikke kjenner dette markedet godt nok. Ikke bare er Switch-tilbehøret svært høyt priset, men spillene koster også mer enn de burde. Jeg har nettopp nevnt 1-2 Switch, men 409 kroner for Super Bomberman R er også mer altfor mye.

Kanskje er det for å tyne ut mest mulige kroner av de mest ivrige kjøperne som er først ute og at prisene justeres etter hvert.

Å sette Switch i dokken er så enkelt som det får blitt.
Å sette Switch i dokken er så enkelt som det får blitt.

Trenger støtte fra utviklerne
Heldigvis har Switch-spillerne mye godt å se frem til. Neste måned lanseres Mario Kart 8 Deluxe 8, Splatoon 2 er på vei og Super Mario Odyssey kommer i løpet før julen tikker inn.

Men hvor er spillene fra tredjepartsutviklerne? Nintendo har lidd litt under det at spillutvalget i stor grad er blitt dominert av egne titler. Spillgiganter som Electronic Arts, Ubisoft, Activision, Take Two og Capcom har i hovedsak fokusert på PlayStatio, Xbox og PC, og jeg tror det er store grunner til at det gikk slik det gikk med Wii U. Innholdet var ikke der noe som skyldes at svakere maskinvare fører til at utviklerne må legge igjen mange flere timer for å porte over spillene.

Jeg frykter at historien vil gjenta seg med Switch.

Nintendo har annonsert at de har flust av utviklere på laget, men når får vi se resultatet av dette? Vi har et spennende E3 i vente der spillerne får forsmak på hva Switch har i vente fra de største utviklerne.

Switch kan bli en ypperlig reisekompis.
Switch kan bli en ypperlig reisekompis.

Så hvordan er Switch i bruk?
Både redaktør Trond Bie og undertegnede har hatt en ganske positiv uke med Nintendo Switch. Vi har så langt ikke støtt på noen større problemer med konsollen og det meste fungerer slik vi forventet. Det kan ta en stund å bli vant til Joy-Con-kontrollerne, men etter en drøy ukes bruk føles de tilfredsstillende i bruk.

Batteritid er selvsagt noe det stilles spørsmål ved. Konsensusen virker å være drøyt tre timer med Zelda og andre ressurskrevende spill og seks timer i spill som ikke krever mye av konsollen. Helt OK for de fleste, men på lengre reiser vil det ikke være tilstrekkelig. Heldigvis er det mulig å lade konsollen med en mobilbank samtidig mens man spiller, så lenge den er kraftig nok.

Oppladingen med den medfølgende laderen er omtrent tre timer.

Brukergrensesnittet er enkelt og oversiktlig.
Brukergrensesnittet er enkelt og oversiktlig.

Mange vil nok reagere på at USB-C-kontakten er plassert på undersiden av enheten. Dette blokkerer for ladekontakten når Switch står på bordet med støtten ute. Dog virker det som en naturlig plassering med tanke på at det er med USB-C-kontakten at Switch kobles til dokken. Nintendo kunne kanskje lagt til en ekstra ladekontakt på siden, men jeg forstår hvorfor de har gjort slik de har.

En ting vi ikke har fått testet er hvordan nettdelen fungerer, og dette er et område Nintendo ikke har snakket så mye om. Det vi vet er at Nintendo, som Sony og Microsoft, kommer til å ta betalt for nettspilling. Hvor mye og hvordan vet vi ingenting om. Vi vet at Nintendo arbeider med en dedikert app for denne delen, men hvordan den vil fungere vet vi heller ingenting om.

Av det vi har hørt virker det som at man må bruke appen for å kommunisere med andre spillere og starte flerspillerkamper. For personer som er vant til å bruke sosiale tjenester som Xbox Live og PlayStation Network, virker det ganske så håpløst. Det virker ganske tullete å måtte dra frem telefonen og koble hodesett til den for å snakke med andre. For ikke å nevne mulighetene for å legge til venner på spillelisten.

Her har man tre valg:

  • Søke etter lokal bruker.
  • Søke etter brukere man har spilt med.
  • Søke etter vennekode.

Sistnevnte innebærer å taste inn en tolvsifret kode, og vi kan ikke fatte hvorfor Nintendo har gjort dette så tungvint. Undertegnedes er forresten: 3618-5907-9383.

At mye av dette ikke er tilgjengelig ved lansering, er egentlig ganske dårlig og hverken Sony eller Microsoft kunne levert noe slik fra dag én. Det hadde de tapt mange, mange kunder på.

Ja, de koster, men de fargede Joy-Con-kontrollerne ser meget bra ut.
Ja, de koster, men de fargede Joy-Con-kontrollerne ser meget bra ut.

Konklusjon
Det er utvilsomt spennende prosjekt Nintendo har startet på med Switch, og så langt er jeg svært usikker på om den blir en suksess. Så kan en jo diskutere hva definisjonen på suksess er. Hva som er godt nok for Nintendo, er usikkert, men floppdiskusjonen vil definitivt dukke opp hvis ikke de lykkes med å selge på høyde med PlayStation 4 og Xbox One årlig.

Maskinvaren virker å være solid, men etter flere eksempler på problemer med maskinvare, er det absolutt et usikkerhetsmoment. Dog er det ofte slik at de negative skriker høyest. Heldigvis har testkonsollen vår vært nærmest problemfri, det gjelder også Joy-Con-kontrollerne der den venstre virker å slite.

Batteritiden er også noe det stilles spørsmål ved. Rundt maksimalt seks timer vil være optimalt for de fleste, men husk at batterier blir dårligere med tiden og Switch-batteriene kan heller ikke erstattes på en enkel måte av forbrukeren.

Kanskje det største spørsmålet rundt Nintendo Switch, er innhold. Lanseringslisten er i mine øyne og totalt sett, ikke god nok, og ingen av de store utviklerhusene har spill klare fra dag én. Xbox One og PlayStation 4 hadde serier som Assassin’s Creed, Battlefield og Call of Duty tilgjengelig fra første stund – det var riktignok nyversjoner av 360- og PS3-utgaver – men de hjalp virkelig med.

Karakter: 7/10.

+ Spennende konsept.
+ Har potensial til å bli en ny Nintendo-suksess.
+ Sømløs skifte mellom håndholdt- og TV-modus.
+ Tilfredsstillende batteritid.
+ Kudos for at Nintendo tør å prøve noe annet.
+ Støtte for minnekort.
+ The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

– Dag én-listen er ikke god nok.
– Skjermen leverer ikke ute i solen.

– Usikkerhet rundt støtte fra de største utviklerhusene.
– Usikkerhet rundt nettdelen som burde vært tilgjengelig nå.
– Mange rapporter om maskinvaretrøbbel.
– Ytelsen er ikke en 2017-konsoll verdig.
– Begrenset lagringsplass med kun 32 GB.

Stikkord: nintendo, Spill, switch, Tester