Annonse


Lovlig kopiering med kopisperre

Det er i dag ikke spesielt vanskelig å kopiere en DVD-film hjemme. Det finnes nok av gratis programvare som fjerner kopisperren CSS (Content Scramble System), som vår egen Jon Johansen i sin tid var med på å knekke.

Deretter er det bare å rippe filmen til .vob-filer, og deretter eventuelt krympe filene slik at de får plass på en enkel 4,7 GB tom-DVD.

Kopier i butikken

Nå har bransjen innsett at det er meningsløst å fortsette å late som om folk ikke gjør dette. Dermed åpner de for lovlig kopiering. Bransjeorganet DVD Copy Control Association (DCCA) , som bestemmer hvilke typer kopisikring som skal brukes og hvordan de implementeres, har nå planene klare for en mer pragmatisk og virkelighetsnær framtid på kopifronten.

I første omgang planlegger de å åpne for kopiering i DVD-butikken, for å spare hylleplass. La oss si at du er ute etter en smal film som få andre kjøper. Da kan butikken ha denne på harddisken, i stedet for en fysisk DVD på lageret. Du kjøper en tom-DVD, betaler en avgift for filmen. Noen minutter senere kan du spasere ut med en helt lovlig DVD-kopi under armen.

Annonse


Last ned og kopier

I neste omgang vil DCCA åpne for kopiering av film som er nedlastet via butikker på Internett. I stedet for å ende en fysisk kopi, er det mye enklere å distribuere filer, akkurat som på iTunes eller MSN. Mange ønsker å ha disse filmene på DVD-plater, for å spare harddiskplass og kunne spille dem i en DVD-spiller.

Å åpne for privat kopiering sitter noe lengre inne. I mange land – Norge inkludert – er dette lovlig. Men i andre land – blant annet i USA og det meste av EU – er slik kopiering i utgangspunktet forbudt.

Større forståelse

Et frislipp av privatkopiering kan likevel bli resultatet når bransjen nå åpner for bruk av tom-DVDer til sitt materiale. Mens de tidligere har lukket øynene for at folk faktisk ripper både sine egne og andres DVD-plater for å lage 1:1-kopier eller legge dem inn på bærbare enheter (eller – måtte Gud forby – på Internett), ser de nå ut til å forstå folks faktiske bruksmønster litt bedre.

Kilde:
Yahoo news/AP.

Annonse