cma sier nei til microsoft-handel
Blizzard-merkevaren Diablo, som her avbildet, og Activision/Blizzard-merkevaren Call of Duty er begge store merkevarer Microsoft prøver å skaffe seg.

Annonse


OPPDATERT: Microsoft anker – Nekter dem å handle Activision/Blizzard

“UK Competition and Markets Authority” sier nei til Microsofts 69 milliarder dollar av spilllkjempen Activision/Blizzard. Microsofts tilbud ble først kjent januar 2022.

Oppdatert, 14:11:

Microsoft sier de anker avgjørelsen. Det tweeter “Vice Chair and President”, Brad Smith:

Dette er trolig et stort problem for Microsoft

Årsaken er sky-gaming: CMA mener selskapet eier mellom 60 til 70 prosent, og at handelen vil øke dette til et nivå som vil nærme seg et de facto monopol. De peker også på dominans i PC-spilling med Windows, Azure og Xbox Cloud Gaming.

Annonse


Hva skjer nå? Det er for tidlig å si, men dette er et stort problem for Microsoft som trolig kommer til å anke, om mulig.

Skyspill trenger et fritt, konkurransedyktig marked for å drive innovasjon og valgmuligheter. Det oppnås best ved å la den nåværende konkurransedynamikken i skyspill fortsette å gjøre jobben sin.

Martin Coleman, ekspert, CMA-undersøkelsen

Dette mener CMA Microsoft ikke klarte overbevise dem om

CMA lister opp en rekke punkter der Microsoft prøvde å komme til enighet, men som ikke var nok selv om Microsoft tilbød selskap som Nintendo plass i deres Xbox-sky.

  • De dekket ikke i tilstrekkelig grad ulike forretningsmodeller for skyspilltjenester, inkludert abonnementstjenester for flere spill.
  • Det var ikke tilstrekkelig åpent for tilbydere som måtte ønske å tilby versjoner av spill på andre PC-operativsystemer enn Windows.
  • Det vil standardisere vilkårene og betingelsene som spill er tilgjengelige på, i motsetning til at de bestemmes av dynamikken og kreativiteten i konkurransen i markedet, som man ville forvente i fravær av fusjonen.

“Gitt at løsningen kun gjelder et definert sett med Activision-spill, som bare kan strømmes i et definert sett med skyspilltjenester, forutsatt at de kjøpes i et definert sett med nettbutikker, er det betydelig risiko for uenighet og konflikt mellom Microsoft og leverandører av nettskyspilltjenester, spesielt over en tiårsperiode i et raskt skiftende marked,” uttaler CMA.

CMA uttaler at de har stoppet Microsoft:

“CMA har forhindret Microsofts foreslåtte kjøp av Activision på grunn av bekymring for at avtalen vil endre fremtiden til det raskt voksende skyspillmarkedet, noe som fører til redusert innovasjon og mindre valgmuligheter for britiske spillere i årene som kommer.”

Annonse