Etter at Tesla har rullet ut en programvareoppdatering i det stille så kan nå kjøretøyene deres diagnostisere seg selv for å finne ut av hvilke reparasjons- og vedlikeholdsbehov den står overfor. Informasjonen brukes til å automatisk bestille inn delene som trengs for arbeidet, slik at disse går direkte til det foretrukne servicesenteret man har.
Service er førsteprioritet
Introduksjonen av disse funksjonene er forenelige med Tesla-sjefens utsagn tidligere i år om at “service er selskapets førsteprioritet”.
I den forbindelse ble det dessuten presentert en rekke tiltak for å forbedre service, deriblant noen tiltak som innebærer automatisering av enkelte prosesser. Et av disse var automatisk registrering av problemer slik at man automatisk engasjerer tauebil og lånekjøretøy for å unngå å bli strandet. Musk var fort på ballen for å forsikre om at man kan kansellere en slik bestilling om man tenker det er unødvendig i situasjonen.
Usikkert om det gjelder Norge
Uansett, slik ser det altså ut nå når en Tesla med den nyeste programvaren oppdager en feil i systemet, i hvert fall i Nord-Amerika for nå:
Annonse
Cars sometimes develop faults, all makes of car. But a car that self-diagnoses and issue, pre-orders the necessary parts, then lets you know, well that is both cool and incredibly efficient!
Thanks to @MP3Mike on TMC for the image (source unknown) pic.twitter.com/Wdhz7fb00n
— Doctor Stupid (@AskDrStupid) May 4, 2019
Meldingen setter i gang en serviceforespørsel der det står at det har blitt oppdaget en uventet feil på en av bilens spesifikke komponenter, og at en erstatningsdel har blitt bestilt til det foretrukne servicesenteret. Deretter kan man gå inn på mobilapplikasjonen eller Tesla-kontoen på nett for å planlegge en time.
Kilde:
Electrek
Annonse