Amazon er en av de aller største aktørene i markedet for såkalte smarthjem.
Med den digitale assistenten Alexa og og sine Echo-produkter, har Amazon skapt et økosystem bestående av høyttalere, skjermer og til og med en smartklokke for å ha på veggen.
Nå satser selskapet videre på smarthjem – Amazon har nå kunngjort at de har kjøpt selskapet Eero.
Dette er et selskap som produserer mesh-routere. Disse routerne er designet for å overkomme dekningsproblemer og dødsoner, som ofte kan oppleves med tradisjonelle routere. Istedet for en enkelt router, består mesh-routeren av flere tilgangspunkter som bidrar til et sterkt wifi-signal overalt i huset eller leiligheten.
Annonse
Enklere smarthjem
Ifølge Amazon vil oppkjøpet bidra til å «gjøre det enklere for kunder å koble til smarthjem-enheter». Ved at Amazon selv styrer router-teknologien, kan selskapet fort ende opp med å ha rett.
– Vi er utrolig imponert over Eero-teamet og hvor raskt de har utviklet en WiFi-løsning som får tilkoblede enheter til å bare virke», sier Amazons Dave Limp i en uttalelse, og legger til:
– Vi deler visjonen om at smarthjem-opplevelsen kan bli enda enklere, og vi er forpliktet til å fortsette innovasjonen på vegne av kundene våre.
Innholdet i oppkjøpsavtalen er ikke kjent.
Frykter overvåkning og innsamling av data
Ikke alle er like glade for oppkjøpet. Enkelte Eero-kunder uttrykker bekymring rundt sitt eget personvern.
This is terrible news for my privacy concerns. I don’t let Alexa in my house for those reasons and now you back doored me. Do we get refunds?
— Steve Riggins (@steveriggins) February 11, 2019
Eeros retningslinjer for personvern lyder slik:
«Eero-ene våre og eero-appen samler inn data for å hjelpe oss med å drifte, vedlikeholde og forbedre hele ditt eero wifi-system. Vi kan dele anonymiserte data for å forbedre produktet, men vi sporer aldri nettsidene du besøker eller samler inn innholdet fra nettverkstrafikken din. Vi selger ikke kundedata og vi selger ikke reklame basert på slik data».
I en uttalelse til Wired, hevder Amazon at de «ikke har planer om å endre på disse retningslinjene på nåværende tidspunkt».
Kilde:
CNBC
Annonse