Annonsekampanjen, som selskapet kjørte i fagpressen og nyhetsmagasinet Time i fjor høst, het det blant annet:
– Triste nyheter for hackere
Programvare fra Microsoft er laget med stort omhu for å holde ditt selskaps verdifulle informasjon innenfor, og uautoriserte mennesker og virus ute. Noe som betyr at dine data ikke kunne vært mer trygge, selv om du hadde oppbevart dem i en safe. Noe som er storartede nyheter når det gjelder ditt selskaps evne til å overleve. Men triste nyheter for hackere..
– Ubekreftede påstander
Den sørafrikanske organet Advertising Standards Authority (ASA), som tilsvarer det norske Markedsrådet, mente at dette var et klart brudd på loven om etisk og korrekt markedsføring, siden påstandene ikke kunne bekreftes fra uavhengig hold.
Dermed satte det offentlige organet foten ned.
Annonse
Kan spøke for vår-kampanje
I følge The Register kan den sørafrikanske avgjørelsen bety at en lignende kampanje fra Microsoft i våres også vil bli stoppet. Ikke bare I Sør-Afrika, men muligens også i Storbritannia.
Britiske forbrukermyndigheter har tidligere tatt flere teknologibedrifter i skole for å komme med påstander det ikke er dekning for.
Annonse