SNIKTITT: Rage 2
Vi er ikke i nærheten av å ha spilt nok, da vi kun beøkte en kontorbygbning i det som er et åpen-verden spill.

Annonse


SNIKTITT: Rage 2

Jeg har spilt skytespill siden jeg var 10. Jeg er nå 34 år. Det er klart jeg har spilt alle id sine spill mye.

Vi har trua på Rage

Men id er ikke id lenger. Ikke helt. Carmack er borte og selskapet er ikke lenger stolt uavhengige, men medlemmer av Bethesda-klanen. Det er nok det beste valget de har tatt, for stor-studioet skjønner spill. Om man ikke skal være avhengig, og ikke er Blizzard (gjør som de vil under Activision som med-eiere) eller Valve (lager egentlig ikke spill lenger, men eier Steam), er Bethesda det beste hjemmet.

id traff ikke helt med Rage 1, er vår mening, så det er godt å se at Bethesda så hvor id ønsket serien, for nå har de den nødvendige backingen, og vi tipper friheten, sammen med brorselskapet som flanker dem denne gang: svenske Avalanche Studios (Nordisk Film eier dem faktisk nå). De er jo også aktuelle med Just Cause 4.

Annonse


Først litt om Blades

Vi testet også The Elder Scrolls: Blades, som snart lanseres på Android og iPhone-mobiler.

Det er imponerende hva de har fått til med mobil-brikker, og dette kan bli veldig bra, men det skorter litt på kontrolleren som gjør oss litt svimle – dessuten er det ikke presist nok å hente frem skjoldet.

Dette er lette ting å rette, så vi tror dette kan bli god underholding på farten.

https://www.instagram.com/p/Bj70ZFpAb5L/?taken-by=itavisen.no

Mer campy galskap-moro

Selv om Rage 1 ikke nødvendig var et grav-alvorlig spill, var det mest post-apokalyptisk og kanskje ikke nok for lite selvhøytidelig.

Bethesda, id og våre svenske brødre har derfor gitt fullstendig faen denne gang, og pøst på med sinnsvake karakterer, farger (neon-rosa er greia i ørkenen, må vite) og en tørst for kombo-drap (jada, boomeringen er på plass, men er for svak i denne versjonen).

Husker du Bulletstorm?

Det minner uten tvil om Bulletstorm og man har superkrefter som minner om de en jedi har, inkludert mulighet for å hoppe høyt og knuse det/de under deg.

Apropos svevende krigføring: du kan hoppe, og faktisk også sveve noen sekunder, også. Du har gjettet riktig om du tenker: dette er jo bare teit moro. Jepp, men veldig morsom teit moro, og vi spilte kun i et par etasjer i en kontorbygning.

https://www.instagram.com/p/Bj744VpAxAL/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=18f44isxagkfe

Enten så trenger de sårt tilbakemeldinger på nærkamp, eller så er de veldig langt fra ferdig med verdenen utenfor. Vi håper de ikke støter på større problemer som roter dette til.

Dette er et åpent-verden-skytespill med biler, så det er vanskelig å tenke seg med en så fin-fin spill-mekanikk de har mestret (hagla er som hentet fra Doom 2 – gull. Det samme er vel egentlig våpenfølelsen generelt), at dette blir kjedeligere når de åpner hele verdenen for oss, også fordi Bethesda virkelig kan åpne verdener, men spill-utvikling er veldig vanskelig.

Så for all del: de kan fremdeles bomme stygt og vi også av vår vurdering så langt, for dette er en åpen verden, og det er en helt annen utfordring. Heldigvis har de tid på seg, for spillet lanseres ikke før våren neste år.

Annonse