Annonse


Rask gruppevare-vekst

Tidligere var det stor- og minimaskinbaserte produkter som IBMs OfficeWorks og Digitals All-in-One som dominerte markedet for gruppevare.

Men på tampen av 1995 tok de nettverksbaserte produktene igjen forspranget og i fjor var dominansen total: Nettverksproduktene økte med 10,5 millioner til 24,3 millioner brukere, mens løsningene basert på vertsmaskiner kun vokste med 1,5 millioner til 14,1 millioner.

Økte 43 prosent
Prosentvis økte totalmarkedet med 43,2 prosent i fjor, nettverksdelen med 62,7 prosent og vertsmaskikn-delen med 19,1. Totalt hadde man ved årsskiftet 38,7 millioner brukere av gruppevareprodukter på verdensbasis.

Exchange nr. 6
Størst økning hadde Lotus Notes og Domino, som vokste med 4,3 millioner til 8,2 i fjor. Deretter kommer Novell GroupWise, med 2,2 millioner til 7,4 millioner – for første gang passert av Lotus. IBM OfficeVision fikk 844 000 nye brukere til 7 millioner totalt. Også OfficeVision ble passert av Lotusproduktene.

Annonse


Digital All-in-One økte med 100 000 til 2,9 millioner. SoftArcs FirstClass kom på en overrraskende femteplass foran Microsoft Exchange, som imidlertid ikke ble tilgjengelig før i 1996.

Sterk debut
På den ene siden gjorde altså Microsft en sterk debut, med 2 millioner eksemplarer av Exchange ut på markedet første året. På den andre side solgte Notes og Domino dobbelt så mye, så fremtiden er ikke bare lys for Microsfots gruppevare-produkter.

Nye konkurrenter
Dessuten må man også regne nye konkurrenter, så som Radnet, OpenText og ikke minst Netscape i løpet av 1997. Derfor er det lite som er sikkert om utviklingen på gruppevare-markedet – bortsett fra at stor- og minimaskinene vil tape og Internett vil bli stadig viktigere også for denne typen applikasjoner.

Annonse