– Det blir vanskeligere og vanskeligere å være sluttbruker av telekommunikasjon i årene som kommer. Markedet kommer til å flomme over av produkter. Liker du å ha kontroll på hvilke muligheter som finnes, har du all mulig grunn til å se mørkt på fremtiden, spår Robert Vass i Ericsson Mobil Communications dagen før GSM World Congress åpner i Cannes i Frankrike.
Individuelle behov
Vass var ikke i tvil om at nye behov ville bidra til mange flere produkter der brukeren selv må finne ut hvilket produkt som passer best for det behovet han har.
– Mulighetene for økt mobilpenetrasjonen er enorm i og med at deler av verden i dag bare har en penetrasjon på 25 prosent. Alle har ulike behov. Derfor må produktene bli forskjellige; pris er viktig for noen og mindre viktig for andre. Mens design er viktig for noen, er det andre som ikke legger vekt på det i det hele tatt, sa Robert Vass.
Her ligger mye av utfordringen for de som jobber innenfor telekommunikasjon.
Annonse
Alle får WAP
Vass mente at man i årene som kommer vil se nye konstellasjoner mellom telekommunikasjon-, data- og mediaindustrien.
– Tidligere år har vi i telekombransjen vært tregest i forhold til å tenke nytt, men nå er det vi som presser på og finner nye løsninger, sa Vass.
– I løpet av to til fire år vil vi for eksempel se at alle mobiltelefoner, og ikke bare de såkalte smarte mobiltelefonene, har WAP-mulighet (Wireless Application Protocol), mente Vass.
Annonse